Wszystko o Magento. Co to jest?

Magento to oprogramowanie do tworzenia sklepów internetowych i platform sprzedażowych (zarówno o charakterze B2C, jak i B2B) rozwijane przez firmę Adobe. Oparte jest o framework Laminas oraz Symfony i napisane w języku PHP. Występuje w dwóch wersjach:

  • Magento Open Source, które udostępnione jest na licencji z otwartym kodem źródłowym, co oznacza, że można go dowolnie modyfikować i rozwijać,
  • oraz płatnej wersji Adobe Commerce (o różnicach między wersjami za moment).

Stanowi jedną z najpopularniejszych platform e-commerce. Szacuje się, że działa na niej nawet 250 tysięcy sklepów internetowych, w tym ok. 20% największych na świecie e-commerce’ów. Jest odpowiednie przede wszystkim dla średnich i dużych biznesów – mniejsze firmy nie wykorzystałyby tkwiącego w nim potencjału.

Adobe cyklicznie wydaje aktualizacje platformy. Najświeższe wydanie to Magento 2.4.6.

Historia Magento

Magento zadebiutowało w 2008 roku. Zostało stworzone przez firmę Varien Roya Rubina, mieszczącą się w słonecznym Los Angeles. Dzięki temu, że do jego budowy wykorzystano elastyczny framework Zend (obecnie Laminas), developerzy mogli w łatwy sposób budować kolejne rozszerzenia i moduły.

W 2011 roku Magento wykupione zostało przez eBay. Amerykański gigant rynku e-commerce mocno inwestował w jego rozwój, czego efektem stało się wydanie nowej wersji platformy – w 2015 roku ruszyło Magento 2.

Trzy lata później Magento ponownie zmieniło właściciela. Za kosmiczną kwotę ponad 1,5 miliarda (!) dolarów prawa własności nabyło Adobe, amerykańskie przedsiębiorstwo technologiczne, które tworzy i rozwija takie programy, jak Photoshop, Illustrator czy Lightroom. Przejęcie Adobe odbiło się w branży dużym echem. Jest także ważnym sygnałem: Magento to platforma o międzynarodowym zasięgu, rozwijana przez firmę o stabilnej, ugruntowanej pozycji i potężnym zapleczu technologicznym.

Rozwój Magento

Magento Open Source a Adobe Commerce

Jak już wspomnieliśmy, Magento występuje w dwóch wersjach.

Magento Open Source (dawniej pod nazwą Community Edition) udostępnione jest na otwartej licencji Open Source, co oznacza, że za korzystanie z jego kodu źródłowego nie trzeba płacić żadnych opłat licencyjnych.

Adobe Commerce (wcześniej występujące pod nazwą Magento Commerce) to natomiast płatna wersja platformy, dostępna w ramach abonamentu, którego wysokość zależy od przychodu. W tym wydaniu „od podstaw” oferuje mnóstwo zaawansowanych funkcjonalności i możliwości. Wiele z nich można jednak dodać do wersji Open Source poprzez gotowe rozszerzenia lub stworzenie dedykowanych rozwiązań.

Różnice

Podstawowe różnice między wersjami prezentujemy w tabeli 👇

 Magento Open SourceAdobe Commerce
PrzeznaczenieŚrednie i duże sklepy internetoweBardzo duże platformy e-commerce działające na wielu rynkach
Dostęp do kodu źródłowegoTakNie
CenaBrak opłat licencyjnychAbonament uzależniony od przychodu (ok. 20 tys. $ rocznie)
SupportWsparcie społeczności lub zespołu developerskiego odpowiadającego za wdrożenieSupport techniczny Adobe działający 24/7
WydajnośćObsługa 1 bazy danychObsługa wielu baz danych na różnych serwerach
BezpieczeństwoWysokieWysokie + dodatkowe zabezpieczenia np. płatności
Narzędzia sprzedażowe i marketingoweMożliwość rozbudowywania funkcjonalności dzięki modułom i dedykowanym rozwiązaniomWbudowane funkcjonalności o zaawansowanych możliwościach
Obsługa B2BW podstawowym zakresieRozszerzona
Podstawowe różnice między Open Source a Adobe Commerce

Wersja Open Source nie jest jednak – jak wynikałoby z tabeli – gorszą, biedniejszą wersją Adobe Commerce. To po prostu rozwiązanie przeznaczone dla innego typu odbiorcy. Adobe Commerce powstało z myślą o międzynarodowych korporacjach, które już w momencie wejścia do e-commerce potrzebują ultrazaawansowanych narzędzi, realizujących specyficzne, szerokie potrzeby biznesowe.

Wersja Open Source nawet w swojej podstawowej wersji, nieobudowana dodatkowymi modułami i rozszerzeniami, zapewnia funkcjonalności, które pozwalają płynnie realizować i rozwijać sprzedaż. Ma wszystko, co potrzebne do tego, aby działać w e-commerce. A dodatkowo dzięki elastyczności i skalowalności jej możliwości można rozszerzać w dowolnym kierunku wraz ze wzrostem biznesu. I to właśnie cecha, która odróżnia Magento od innych platform.

W dalszej części artykułu omawiać będziemy wyłącznie wersję Open Source.

Możliwości Magento Open Source

Możliwości, które oferuje Magento, możemy określić jako „ekscytujące”. To platforma o wyjątkowej elastyczności. Zdecydowana większość systemów e-commerce, szczególnie tych w abonamentowym modelu SaaS, narzuca sprzedającym pewne ograniczenia. W Magento można dodawać kolejne funkcjonalności i dostosowywać je do własnych potrzeb – oczywiście przy odpowiednim wsparciu zespołu developerskiego.

Za jakie możliwości i funkcjonalności e-commerce pokochało Magento?

Pełna kontrola nad wyglądem sklepu

Budując sklep internetowy na Magento, możesz skorzystać z gotowych motywów albo zlecić projektantowi stworzenie dedykowanego designu. Możliwe jest oczywiście dostosowanie „systemowych” szablonów do potrzeb i brandingu marki poprzez modyfikacje kolorystyki czy układu elementów. Wygląd sklepu zbudowanego na tym systemie możesz również zmienić, modyfikując jego kod źródłowy.

Dla większości e-commerce’ów najbardziej opłacalnym rozwiązaniem będzie wybór gotowego szablonu, a następnie dopasowanie go do potrzeb za pomocą kodowania.

Zaawansowany system zarządzania katalogiem produktów

Magento to platforma e-commerce, która pozwala zarządzać właściwie nieograniczoną liczbą produktów, kategorii i podkategorii. Możesz w niej masowo importować i eksportować towary, określać atrybuty, dowolnie filtrować i sortować katalog czy zdefiniować zaawansowane warunki obliczania cen.

Elastyczny system obsługi zamówień i płatności

Magento ma wszystko, co potrzebne, aby skutecznie sprzedawać w e-commerce. Daje szerokie możliwości zarządzania każdym etapem sprzedaży: od stanów magazynowych, przez transakcje, aż po klientów. Wszystkie dane o zamówieniach dostępne są w jednym panelu administracyjnym – można je filtrować, sortować, masowo edytować czy eksportować, a także automatycznie zmieniać ich status oraz generować na ich podstawie raporty sprzedażowe. W Magento możesz także elastycznie zarządzać klientami, na przykład tworzyć grupy klientów w oparciu o wybrane kryteria, takie jak klasy podatkowe.

Dla porządku musimy także wspomnieć, że system od Adobe umożliwia integrację z różnymi operatorami płatności oraz firmami kurierskimi. Najpopularniejsi dostawcy tych usług oferują oficjalne rozszerzenia, co ułatwia i przyspiesza uruchomienie sklepu.

Zarządzanie wieloma sklepami internetowymi w Magento

Obsługa wielu sklepów w różnych językach

Jeśli myślisz o rozwoju swojego biznesu w kontekście ekspansji zagranicznej, na pewno zainteresuje Cię opcja Multistore. Magento pozwala zarządzać wieloma sklepami internetowymi – i to z poziomu jednego panelu administracyjnego. Sklepy te mogą być prowadzone w różnych językach i używać wielu walut. Ponadto Multistore umożliwia:

  • korzystanie z jednej lub wielu domen;
  • zdefiniowanie zupełnie innego szablonu wyglądu sklepu;
  • udostępnienie jednego katalogu dla wszystkich sklepów albo korzystanie z osobnych katalogów dla każdego z nich;
  • dopasowanie asortymentu do każdego ze sklepów osobno;
  • wdrażanie różnych funkcjonalności;
  • stosowanie innych metod płatności i dostawy
  • uruchomienie osobnego sklepu B2B.

Narzędzia do SEO i marketingu internetowego

Magento uważane jest za platformę SEO friendly – oferuje wiele funkcjonalności, które ułatwiają i przyspieszają pozycjonowanie sklepu w Google oraz jego optymalizację. Daje także mnóstwo możliwości w zakresie prowadzenia działań marketingowych. Pozwala – przy wykorzystaniu modułów third party – między innymi na:

  • wysyłkę newslettera;
  • integrację z narzędziami do e-mail marketingu;
  • wystawianie ocen i recenzji przez klientów;
  • zaawansowane opcje zarządzania promocjami;
  • tworzenie ankiet;
  • tworzenie bloga;
  • stosowanie mechanizmów cross- i up-sellingowych;
  • integrację z CRM i narzędziami analitycznymi;
  • integracje z porównywarkami cen, marketplace’ami i social mediami.

Pełna kontrola nad bazą danych i dostęp do kodu źródłowego

Kiedy zakładasz sklep internetowy w systemie typu SaaS, „wynajmujesz” całą infrastrukturę. Platforma e-commerce zbudowana na Magento staje się natomiast Twoją własnością. Zyskujesz pełną kontrolę nad bazą danych i serwerem, masz także dostęp do kodu źródłowego. Oczywiście wdrożenie Magento musi odbywać się przy pomocy doświadczonych specjalistów – agencję wdrożeniową w każdej chwili możesz jednak zmienić.

Wszystko o Magento: zalety i wady

  • Elastyczność i skalowalność – ten system właściwie nie ma górnej granicy rozwoju.
  • Bezpieczeństwo – Magento 2 to platforma o wysokim poziomie zabezpieczeń, a do tego aktualna i ciągle wspierana oraz rozwijana.
  • Stabilność i wydajność – może obsłużyć wielomilionową bazę produktów i świetnie radzi sobie z dużym ruchem (przy odpowiednim zapleczu serwerowym).
  • Rozbudowane API – dzięki niemu możesz zintegrować swój sklep internetowy z systemami działającymi w Twojej firmie oraz zewnętrznymi narzędziami, aby przyspieszać i automatyzować pracę.
  • Rozszerzenia – w oficjalnym marketplace Magento znajdziesz ponad 3 tysięcy różnych rozszerzeń i modułów, które zwiększają funkcjonalność platformy.

Więcej o zaletach silnika Adobe przeczytasz w artykule: Dlaczego warto wybrać Magento 2?

  • Koszty wdrożenia – nie będziemy czarować: to złożony system. Jego wdrożenie, utrzymanie i rozwój wymagają współpracy z doświadczoną agencją e-commerce. Nie jest to platforma, którą skonfigurujesz i uruchomisz samodzielnie.
  • Wymagania techniczne – Magento to rozbudowana platforma, która wymaga odpowiedniego środowiska hostingowego.

Dla kogo Magento? Nie dla każdego

O Magento często mówi się, że zaczyna się tam, gdzie kończą się inne platformy. To system o olbrzymich możliwościach – pozwala na realizację najbardziej śmiałych i innowacyjnych założeń. Małe firmy, które dopiero rozpoczynają działania w internecie i sprzedają kilkanaście produktów, po prostu nie wykorzystają jego możliwości.

Magento polecamy średnim, dużym i bardzo dużym e-commerce’om, które operują sporym katalogiem produktów i wymagają zaawansowanych funkcji sprzedażowych. Silnik od Adobe skutecznie zasili także sklepy internetowe o międzynarodowych ambicjach – opcja Multistore zdecydowanie ułatwia start w e-commerce cross-border.

Przykłady sklepów na Magento

O funkcjonalności i możliwości Magento najlepiej świadczy to, jakie sklepy internetowe działają w oparciu o jego silnik. To między innymi giganci polskiego e-commerce:

Więcej przykładów znajdziesz w naszym zestawieniu: 43 największe polskie sklepy internetowe Magento

Ile kosztuje wdrożenie Magento?

I na koniec najważniejsze pytanie: ile kosztuje wdrożenie Magento? Odpowiedź raczej Cię nie zadowoli, ale jest jedyną możliwą – to zależy. Nie da się podać szacunkowego kosztu wdrożenia, tak, jak nie da się podać szacunkowego kosztu kupna samochodu albo budowy domu. Wszystko zależy od tego, czego oczekujesz: podstawowych czy zaawansowanych funkcjonalności.

Wszystkich informacji o możliwościach Magento oraz szacunkowych kosztach wdrożenia – w odniesieniu do Twojego biznesu – możemy udzielić Ci podczas bezpłatnej konsultacji 👇

Mamy też propozycję dla przedsiębiorców, którzy chcą wdrożyć sklep internetowy na Magento w przyspieszonym tempie – w mniej niż miesiąc 😎

Sprawdź także, jak Magento wypada w porównaniu z innymi platformami e-commerce: Magento vs. Shopify. Która platforma będzie lepsza dla Twojego biznesu?

Źródło zdjęć: unsplash.com, undraw.co