Kategorie
E-commerce

Słownik pojęć e-commerce używanych w projektach

Przygotowujemy Słownik pojęć wykorzystywanych w projektach e-commerce. Znajdziecie w nim zagadnienia, które pomogą Wam zrozumieć terminy używane podczas realizacji projektu.

Spis treści ukryj
  1. 1 A
    1. 1.1 Above the fold
    2. 1.2 Agile
    3. 1.3 Alias
    4. 1.4 API
    5. 1.5 Atrybut ALT
  2. 2 B
    1. 2.1 Backend
    2. 2.2 Backlog
    3. 2.3 Backup
    4. 2.4 Baner
    5. 2.5 Baza danych
    6. 2.6 Bounce Rate
    7. 2.7 Branch
    8. 2.8 Breadcrumbs
  3. 3 C
    1. 3.1 Cache
    2. 3.2 CI
    3. 3.3 Commit
    4. 3.4 CRM
    5. 3.5 CRON
    6. 3.6 CSS
    7. 3.7 CTA
  4. 4 D
    1. 4.1 Dashboard
    2. 4.2 Database
    3. 4.3 Deployment
    4. 4.4 DoD
    5. 4.5 DoR
    6. 4.6 Dropshipping
  5. 5 E
    1. 5.1 Endpoint
    2. 5.2 ERP
  6. 6 F
    1. 6.1 Footer
    2. 6.2 Framework
    3. 6.3 Frazy kluczowe (słowa kluczowe, keywords)
    4. 6.4 Frontend development
    5. 6.5 FTP
    6. 6.6 Fulfilment
  7. 7 G
    1. 7.1 Gantt
    2. 7.2 Googleboty
    3. 7.3 Google PageSpeed Insight
  8. 8 H
    1. 8.1 HA (High Availability systems)
    2. 8.2 Hot fix
  9. 9 I
    1. 9.1 IDN (Internationalized Domain Name)
  10. 10 J
  11. 11 K
    1. 11.1 Kategoria
    2. 11.2 Konwersja
    3. 11.3 KPI
  12. 12 L
    1. 12.1 Landing page
    2. 12.2 Link building
    3. 12.3 Load balancer (LB01)
    4. 12.4 Long tail (fraza z długiego ogona)
    5. 12.5 Lookbook
    6. 12.6 Lorem ipsum
  13. 13 M
    1. 13.1 Mapa strony
    2. 13.2 Merge
    3. 13.3 Meta tagi
    4. 13.4 Moduł
    5. 13.5 Multisklep (multistore)
  14. 14 N
    1. 14.1 Newsletter
  15. 15 O
    1. 15.1 OmniChannel Retailing
  16. 16 P
    1. 16.1 Paginacja
    2. 16.2 Plugin (z ang. wtyczka)
    3. 16.3 Prezentacja 360°
  17. 17 R
    1. 17.1 Real-time exchange data
    2. 17.2 Release
    3. 17.3 Remarketing
    4. 17.4 Repozytorium
    5. 17.5 Replika bazy danych (DB02)
    6. 17.6 Responsive Web Design
    7. 17.7 Rest API (RESTful API)
    8. 17.8 RIR
    9. 17.9 RMA
    10. 17.10 ROI
    11. 17.11 ROPO (research online, purchase offline)
    12. 17.12 RSS
    13. 17.13 Ruch organiczny
  18. 18 S
    1. 18.1 SaaS
    2. 18.2 Scrum
    3. 18.3 SEM
    4. 18.4 SEO
    5. 18.5 Shopping experience
    6. 18.6 Skalowalność
    7. 18.7 SLA
    8. 18.8 SPoF
    9. 18.9 Sprint
    10. 18.10 Sprint Review
  19. 19 T
    1. 19.1 Tag (znacznik, etykieta)
    2. 19.2 Testy A/B
    3. 19.3 Ticket
    4. 19.4 Time&Material
    5. 19.5 Touchpoint
  20. 20 U
    1. 20.1 UI
    2. 20.2 Up-selling
    3. 20.3 URL
    4. 20.4 Usability
    5. 20.5 User story (US)
    6. 20.6 UX
    7. 20.7 Użytkownik (user)
  21. 21 W
    1. 21.1 WMS

A

Above the fold

Above the fold to część strony internetowej, która jest widoczna na ekranie tuż po załadowaniu witryny, bez przewijania w dół.

Agile

Agile oznacza zwinne podejście do tworzenia oprogramowania. To metoda elastycznego zarządzania projektami IT polegająca na podzieleniu całego planu wdrożenia na kilka mniejszych etapów (sprintów). Pracując według jej zasad, możemy w krótkim czasie dostarczyć dobrą jakościowo wersję oprogramowania, która w kolejnych sprintach jest ulepszana lub zmieniana zgodnie z wymaganiami Klienta.

Alias

Alias to dodatkowy, alternatywny, uproszczony i łatwy do zapamiętania adres URL lub poczty elektronicznej, który przekierowuje do innego, docelowego adresu.

API

API (ang. Application Programming Interface – Interfejs Programowania Aplikacji) to zestaw reguł i opisów, w jaki programy komputerowe udostępniają między sobą dane. Jest łącznikiem pomiędzy kodem, którym my dysponujemy, a zewnętrznymi aplikacjami i systemami. Umożliwia korzystanie z danych innego serwisu na własnej witrynie, np. kiedy użytkownik loguje się do sklepu za pomocą konta Facebook czy Google albo płaci przez system szybkich płatności.

Atrybut ALT

Atrybut ALT to znacznik, który opisuje to, co znajduje się na zdjęciu/grafice, i wyświetla się w ich miejsce, gdy obraz nie może się załadować. Ważny z punktu widzenia SEO.

B

Backend

Backend – zaplecze techniczne, ta część systemu, której nie widać po wejściu na stronę, ale która sprawia, że witryna czy aplikacja działa prawidłowo. Zazwyczaj serwuje dane, które następnie wyświetla frontend.

Backlog

Backlog to spriorytetyzowana lista zadań do wykonania podczas pracy nad projektem.

Backup

Backup to zapasowa kopia danych (baz danych i plików) wykonywana na wypadek awarii. Jednym z jego rodzajów jest backup przyrostowy, polegający na utworzeniu pełnej kopii zapasowej, na której następnie zapisywane są wszystkie zmiany, jakie powstały w systemie od momentu jej utworzenia. Przykładowo: jeśli w poniedziałek wykonamy pełen backup, a w pozostałe dni tygodnia przyrostowy, to we wtorek zapiszą się tylko te zmiany, których dokonano w systemie od pełnego backupu. W środę te, które powstały od wtorku itd. Takie kopie zapisują się szybciej i zajmują mniej miejsca na serwerze, jednak ich przywrócenie trwa dłużej.

Baner

Baner to element graficzny o ustalonym rozmiarze, który służy do prezentacji reklamy.

Baza danych

Baza danych oznacza centralne miejsce przechowywania danych systemu informatycznego, np. MySQL.

Bounce Rate

Bounce Rate (z ang. współczynnik odrzuceń) to wskaźnik mierzący odsetek odwiedzających witrynę, którzy trafiają na stronę i opuszczają ją bez wykonania jakiegokolwiek działania, np. przejścia na inną podstronę. Oblicza się go poprzez podzielenie liczby sesji ograniczonych do jednej strony przez liczbę wszystkich sesji i podaje w wartości procentowej.

Branch

Branch to „odgałęzienie” projektu, część głównego repozytorium (np. Git). Daje przestrzeń do pracy np. nad pojedynczą funkcjonalnością. Branche pozwalają działać wielu osobom równocześnie, bez ryzyka nadpisywania zmian. Każdy członek zespołu developerskiego pracuje nad daną funkcjonalnością na własnym branchu. Dopiero po wykonaniu zadania łączy zmiany z innymi i przyłącza je do głównej „gałęzi”, czyli głównego repozytorium kodu źródłowego.

Breadcrumbs

Breadcrumbs to forma nawigacji, nazywana również nawigacją okruszkową, wykorzystywana na stronach internetowych o rozbudowanej strukturze. Wskazuje użytkownikowi jego aktualną lokalizację w obrębie witryny i umożliwia błyskawiczne przejście do poprzednich lub kolejnych podstron.

C

Cache

Cache oznacza pamięć podręczną, która przechowuje często wykorzystywane dane, aby dostęp do nich był możliwie jak najszybszy. Przeglądarka internetowa zapisuje np. ostatnio odwiedzone strony czy dane logowania. Niekiedy by zobaczyć wprowadzone na stronie zmiany, trzeba wykonać czyszczenie pamięci podręcznej.

CI

CI (ang. Continuous Integration – ciągła integracja) jest jednym z najefektywniejszych sposobów pracy nad projektami IT. To metoda wprowadzania modyfikacji w kodzie, która polega na częstym, regularnym włączaniu nowych zmian do głównego repozytorium oraz ich każdorazowej weryfikacji. Dzięki takim aktualizacjom cały zespół developerów może na bieżąco śledzić wprowadzane zmiany i aktualną wersję kodu, a kod jest na bieżąco testowany i sprawdzany.

Commit

Commit to operacja, która wysyła najnowsze zmiany kodu źródłowego do repozytorium, np. git commit -m „Change color to white”.

CRM

CRM (ang. Customer Relationship Management) jest narzędziem służącym budowaniu i utrzymywaniu relacji z klientami. System lub aplikacja CRM porządkuje procesy sprzedażowe i marketingowe i pomaga koordynować pracę całej firmy. Jest też bazą wiedzy o klientach.

CRON

CRON to mechanizm pozwalający na automatyczne, cykliczne uruchamianie poleceń na serwerze. Umożliwia np. cykliczną synchronizację stanów magazynowych z bazą danych sklepu czy pobieranie aktualnego kursu walut.

CSS

CSS to język składający się z dyrektyw, służących do opisywania formy wyświetlania stron internetowych, np. body { background-color: white; }

CTA

CTA (z ang. Call to Action) oznacza frazę wzywającą do działania, wykonania określonej akcji, np. zapisu do newslettera czy kliknięcia w link. Najczęściej występuje w formie graficznego buttonu Kup teraz, Sprawdź, Zarejestruj się teraz, Dowiedz się więcej itp.

D

Dashboard

Dashboard to pierwsza strona, która pojawia się po zalogowaniu do panelu administracyjnego. Może być konfigurowalny i zawierać różne dane, np. w przypadku platformy e-commerce aktualny przegląd sprzedaży i aktywności klientów czy szybkie raporty o bestsellerach lub najczęściej oglądanych produktach.

Database

Database oznacza bazę danych.

Deployment

Deployment to wdrożenie, instalacja oprogramowania w wybranym środowisku, np. produkcyjnym.

DoD

DoD (ang. Definition of Done – kryterium ukończenia) oznacza termin używany w zwinnych metodykach programowania (Agile). To rodzaj listy kontrolnej – zestaw kryteriów, jakie musi spełnić zadanie z backlogu, aby mogło zostać uznane za ukończone.

DoR

DoR (ang. Definition of Ready – kryterium gotowości) to termin używany w zwinnych metodykach programowania (Agile). Określa, w jaki sposób zadanie musi być opisane, aby mogło zostać przyjęte do realizacji. Dzięki takim kryteriom możemy wychwycić zadania źle lub niejasno przedstawione, co pomaga unikać błędów w realizacji.

Dropshipping

Dropshipping jest modelem logistycznym w sprzedaży online, w którym za pakowanie i wysyłkę zamówień nie odpowiada sklep, a hurtownia, producent lub dostawca.

E

Endpoint

Endpoint w nomenklaturze cyberbezpieczeństwa to dowolne urządzenie, które łączy się z siecią – nie tylko laptop, tablet czy smartfon, ale też np. drukarka.

ERP

ERP (ang. Enterprise Resource Planning) to oprogramowanie do zarządzania pracą różnych działów przedsiębiorstwa, np. sprzedaży, marketingu, księgowości i obsługi klienta. Dzięki temu, że gromadzi wszystkie potrzebne do funkcjonowania firmy informacje w jednej bazie danych, ułatwia wewnętrzną komunikację oraz planowanie zasobów i procesów biznesowych. W e-commerce systemy ERP służą m.in. synchronizacji stanów magazynowych, obsłudze zamówień czy zarządzaniu produktami.

F

Footer

Footer to stopka, dolna część strony internetowej. W footerze zwyczajowo znajdują się odnośniki do podstawowych informacji o firmie czy działaniu sklepu (dane kontaktowe, podstrona O nas, regulamin sklepu, informacje o dostawie i zwrotach) oraz do profili w social mediach.

Framework

Framework to szkielet do budowy aplikacji, systemów czy stron internetowych, który dostarcza gotowe komponenty i biblioteki oraz definiuje strukturę i działanie powstającego rozwiązania. Dzięki frameworkom praca nad wdrażanym produktem przebiega szybciej i efektywniej. Zamiast tworzyć komponenty od zera, rozbudowuje się i dostosowuje do wymagań projektu już istniejące elementy.

Frazy kluczowe (słowa kluczowe, keywords)

Frazy kluczowe oznaczają frazy, na które pozycjonowana jest witryna. Są ściśle związane z hasłami i zapytaniami wpisywanymi przez użytkowników w wyszukiwarce.

Frontend development

Frontend development to programowanie wszystkiego, co użytkownik widzi po wejściu na stronę internetową (interfejs strony, menu, grafiki, animacje, układ tekstu). Na frontend składa się cały wygląd i możliwości strony.

FTP

FTP to protokół transferu plików. Serwery FTP umożliwiają przesyłanie plików z jednego urządzenia do drugiego, przy czym „serwer” to nie serwer w standardowym rozumieniu, ale komputer mający adres FTP, który może odbierać i wysyłać takie połączenia.

Fulfilment

Fulfilment oznacza przekazanie działań logistycznych (magazynowania, pakowania i wysyłania produktów do klientów) sklepu internetowego zewnętrznej firmie.

G

Gantt

Gantt to wykres, który wspiera skuteczne zarządzanie projektem. Jest odzwierciedleniem harmonogramu prac – pokazuje wykorzystanie zasobów i rozmieszczenie zadań w czasie.

Googleboty

Googleboty to roboty indeksujące Google, które przeszukują i analizują strony internetowe, a następnie ustalają ich miejsce w wynikach wyszukiwania Google.

Google PageSpeed Insight

Google PageSpeed Insight jest darmowym narzędziem opracowanym przez Google, dzięki któremu można przetestować czas ładowania się strony na komputerach i urządzeniach mobilnych.

H

HA (High Availability systems)

HA to systemy wysokiej dostępności – rozwiązanie zapewniające możliwie bezprzerwowy dostęp do serwera. Polega na połączeniu hostingu cloud z możliwościami systemu. Projektując takie rozwiązanie, zakłada się, że system musi działać poprawnie, nawet w chwili, gdy zawiodą różne elementy infrastruktury.

Hot fix

Hot fix to aktualizacja oprogramowania, która służy usunięciu poważnego błędu.

I

IDN (Internationalized Domain Name)

IDN to rodzaj domen internetowych zawierający znaki diakrytyczne (charakterystyczne dla danego języka, np. polskie „ogonki” ą, ę, ń itd.).

J

K

Kategoria

Kategorie w sklepie internetowym to grupy produktów określonego rodzaju. Łączy się je w drzewo kategorii, które umożliwia poruszanie się po sklepie i ułatwia zapoznanie się z jego ofertą.

Konwersja

Konwersja w e-commerce to dokonanie przez użytkownika strony internetowej pożądanego działania, np. zakup produktu, zamówienie usługi, rejestracja konta, zapis do newslettera, wypełnienie formularza czy kliknięcie banera reklamowego. Za jej pomocą mierzy się skuteczność działań internetowych.

KPI

KPI (z ang. Key Performance Indicators – kluczowe wskaźniki efektywności) to dane ilościowe, które pozwalają zmierzyć skuteczność podjętych działań marketingowych, sprzedażowych, biznesowych itd. W zależności od założonego celu tych działań, przybierają różne formy. Dla stron internetowych KPI może wyrażać np. liczbę użytkowników, którzy odwiedzili serwis, średni czas wizyty lub współczynnik odrzuceń. Dla kampanii reklamowych będzie to liczba odsłon reklamy, liczba kliknięć czy wskaźnik konwersji, a dla sklepów internetowych – np. współczynnik porzuceń koszyków, średni koszt zamówienia czy koszt pozyskania klienta.

L

Landing page

Landing page (z ang. ‘strona lądowania’) to szczególny rodzaj strony internetowej, na którą trafia odbiorca pozyskany w wyniku działań marketingowych. Ma prostą strukturę, podporządkowaną realizacji ściśle określonego celu – skłonieniu odbiorcy do wykonania jednej konkretnej akcji, np. pozostawienia danych kontaktowych, zapisu do listy mailingowej czy pobrania e-booka.

Link building

Link building oznacza część działań pozycjonerskich, mających poprawić miejsce witryny w wynikach wyszukiwania. Polega na zdobywaniu linków do strony ze źródeł zewnętrznych, np. blogów, mediów społecznościowych, grup na Facebooku czy artykułów sponsorowanych publikowanych na portalach eksperckich.

Load balancer (LB01)

Load balancer to urządzenie lub oprogramowanie, które dzieli ruch sieciowy pomiędzy klaster kilku serwerów, aby zapewnić wysoką dostępność i wydajność witryny czy aplikacji nawet przy dużym obciążeniu.

Long tail (fraza z długiego ogona)

Long tail jest rozbudowaną frazą kluczową składającą się z więcej niż 2–3 wyrazów, która precyzyjnie wyraża potrzeby użytkownika. Frazy z długiego ogona konwertują lepiej niż ogólne słowa kluczowe, ponieważ userzy, którzy ich używają, znajdują się na końcowych etapach ścieżki zakupowej i są już zdecydowani (lub prawie zdecydowani) na zakup. Frazy long tail to np. żelazko z generatorem pary do prasowania w pionie, buty trekkingowe z wysoką cholewką, kurtka softshell damska do biegania.

Lookbook

Lookbook w standardowym rozumieniu jest zbiorem fotografii w atrakcyjny sposób prezentujących dostępny asortyment. Określenie to oznacza także funkcjonalność w sklepie internetowym, która umożliwia zamieszczanie na tych zdjęciach linków do sfotografowanych produktów, co skraca ścieżkę zakupową, jaką podążają kupujący. Chociaż lookbooki wywodzą się z branży modowej, sprawdzają się też do promowania wielu innych towarów, np. sprzętu sportowego, biżuterii, kosmetyków czy elektroniki.

Lorem ipsum

Lorem ipsum to tekst pozbawiony znaczenia, złożony z łacińskich i quasiłacińskich wyrazów, który służy jako wypełniacz treści – używa się go, aby sprawdzić, jak dana treść będzie prezentować się na stronie.

M

Mapa strony

Mapa strony to plik XML lub HTML, który zawiera listę wszystkich podstron serwisu. Ułatwia indeksowanie stron o rozbudowanej strukturze, co zwiększa ich widoczność i pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.

Merge

Merge oznacza operację dodawania zmian do głównego repozytorium kodu z innych branchy.

Meta tagi

Meta tagi to znaczniki HTML, które umieszcza się w sekcji witryny, aby wskazać robotom indeksującym najważniejsze informacje na temat danej podstrony. Znaczniki meta title i meta description mają znaczenie dla pozycjonowania – wyświetlają się pod adresem strony w wynikach wyszukiwania, dlatego ważne, aby je odpowiednio przygotować (z uwzględnieniem słów kluczowych i CTA).

Moduł

Moduł to dodatkowy element oprogramowania, który umożliwia rozbudowę witryny o kolejne funkcjonalności, dostosowane do potrzeb i wymagań klienta.

Multisklep (multistore)

Multisklep umożliwia obsługę kilku sklepów internetowych, działających pod różnymi domenami, w jednym panelu administracyjnym. Wszystkie sklepy podpięte pod multistore korzystają z jednego systemu magazynowego, co ułatwia zarządzanie sprzedażą.

N

Newsletter

Newsletter to wiadomości mailowe regularnie wysyłane do określonej grupy odbiorców. Służą podtrzymywaniu relacji z klientami – wykorzystuje się je do informowania o nowościach, zmianach czy promocjach i dzielenia się treściami o charakterze edukacyjnym.

O

OmniChannel Retailing

OmniChannel Retailing to połączenie wszystkich możliwych kanałów i sposobów dotarcia do klienta, np. sklepu stacjonarnego i internetowego, profilu na platformie typu marketplace i aplikacji mobilnej.

P

Paginacja

Paginacja oznacza podział treści na kolejne podstrony. Paginacja jest wykorzystywana np. na stronach kategorii, co ułatwia nawigację i zapoznanie się z ofertą.

Plugin (z ang. wtyczka)

Plugin – dodatkowy moduł, który rozszerza funkcjonalność systemu podstawowego.

Prezentacja 360°

Prezentacja 360° to interaktywne zdjęcie, które przedstawia produkt obracający się wokół własnej osi, dzięki czemu można obejrzeć go z każdej strony.

R

Real-time exchange data

Real-time exchange data to integracja danych z kilku systemów w czasie rzeczywistym, bez konieczności oczekiwania na aktualizację. Każde zamówienie, które zostaje złożone w sklepie internetowym lub innym kanale, na przykład na portalu aukcyjnym, jest natychmiast widoczne w systemie ERP i zmienia stan magazynowy. Taka automatyzacja umożliwia sprawną sprzedaż w wielu kanałach i eliminuje ryzyko kupienia tego samego produktu przez dwóch użytkowników.

Release

Release to regularne aktualizacje oprogramowania.

Remarketing

Remarketing oznacza działanie reklamowe, które ma nakłonić użytkownika do ponownego wejścia na odwiedzoną już stronę.

Repozytorium

Repozytorium to miejsce, w którym przechowuje się kod źródłowy wraz z całą historią zmian. W przeszłości programiści tworzyli i zapisywali kod lokalnie, a następnie przesyłali go między sobą, aby połączyć pojedyncze zmiany w całość. Współcześnie, dzięki systemom kontroli wersji i tworzeniu repozytoriów, wielu developerów może pracować nad własnymi poprawkami, bez ryzyka, że zmiany się na siebie nadpiszą, ponieważ są automatycznie wykrywane i synchronizowane.

Replika bazy danych (DB02)

Replika bazy danych (DB02) – kopia zapasowa bazy danych.

Responsive Web Design

Responsive Web Design oznacza technikę projektowania strony internetowej tak, aby jej wygląd i układ dostosowywał się automatycznie do rozmiaru okna przeglądarki wszystkich urządzeń, na których jest wyświetlana (komputerów, telewizorów, tabletów czy smartfonów).

Rest API (RESTful API)

Rest API (RESTful API) to standard budowania API zaprojektowany z myślą o sprawniejszej wymianie danych.

RIR

RIR (ang. Regional Internet Registry, czyli Regionalny Rejestr Internetowy) to organizacja, która zarządza przydzielaniem i rejestracją adresów IP w danym regionie świata.

RMA

RMA (z ang. Return Merchandise Authorisation) to moduł pozwalający na rejestrowanie zgłoszeń reklamacyjnych lub serwisowych za pośrednictwem strony internetowej. Ułatwia komunikację z klientem, porządkuje dokumentację związaną z procesem reklamacyjnym oraz skraca czas obsługi tego typu zleceń.

ROI

ROI (ang. Return of Investment) to wskaźnik rentowności stosowany do oceny opłacalności działań marketingowych. Oznacza stosunek zysku netto do poniesionych kosztów reklamy.

ROPO (research online, purchase offline)

ROPO to rodzaj procesu zakupowego, w którym klient pozyskuje informacje o produkcie w internecie, a zakupu dokonuje w sklepie stacjonarnym.

RSS

RSS (ang. Really Simple Syndication) to kanał dystrybucji treści zawierający streszczoną formę wiadomości lub jej pełny tekst, ze skojarzonej strony www. Umożliwia użytkownikom bycie na bieżąco z treścią ulubionych serwisów. Aby móc odczytywać wiadomości przekazywane przez RSS, trzeba zainstalować tzw. czytnik RSS.

Ruch organiczny

Ruch organiczny oznacza użytkowników, którzy trafili na stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania.

S

SaaS

SaaS (ang. Software as a Service) to usługa dostarczania oprogramowania w modelu abonamentowym (subskrypcyjnym).

Scrum

Scrum to metodyka zarządzania projektami IT, oparta na zasadach Agile. Polega na iteracyjnym (przyrostowym) sposobie pracy – plan wdrożenia podzielony jest na kilka etapów (sprintów), w ramach których tworzone są nowe funkcjonalności. Dzięki temu zespół developerski w krótkim czasie dostarcza działającą wersję produktu, którą następnie udoskonala według kolejnych wskazań i wymagań Klienta.

SEM

SEM (ang. Search Engine Marketing) oznacza marketing w wyszukiwarkach internetowych – to działania promocyjne, których celem jest poprawa pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania na określone frazy kluczowe. W ramach SEM realizuje się zarówno działania pozycjonerskie (SEO), jak i kampanie PPC oparte na opłatach za kliknięcie, takie jak Google Ads.

SEO

SEO (ang. Search Engine Optimization) to działania, których celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej i poprawa jej widoczności w wyszukiwarce na określone frazy kluczowe. Dzielą się na działania off-site związane z link buildingiem (zdobywaniem linków z innych witryn prowadzących do pozycjonowanej strony) oraz działania on-site, polegające na optymalizacji treści i struktury strony.

Shopping experience

Shopping experience to doświadczenia zakupowe, czyli wszelkie wrażenie i emocje, jakich doświadcza użytkownik w zetknięciu z danym produktem w miejscu jego sprzedaży, np. podczas korzystania ze sklepu internetowego.

Skalowalność

Skalowalność oznacza możliwość zwiększenia skali działania systemu. W kontekście IT oznacza także przygotowanie takiej infrastruktury, którą w dowolnym momencie można rozszerzyć bez ponoszenia dużych nakładów inwestycyjnych.

SLA

SLA (ang. Service Level Agreement) – umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług, który powinien być utrzymany w trakcie jej trwania.

SPoF

SPOF (ang. Single Point of Failure, czyli Jeden Punkt Awarii) to pojedynczy element infrastruktury (np. serwer, przełącznik sieciowy, okablowanie czy serwis lub usługa), którego awaria powoduje paraliż całego systemu.

Sprint

Sprint oznacza etap wdrażania projektu, trwający 1–4 tygodnie, w ramach którego zespół developerski realizuje wybrane zadania. Każdy sprint rozpoczyna się zaplanowaniem zadań do wykonania i kończy podsumowaniem ostatnich tygodni prac.

Sprint Review

Sprint Review to spotkanie podsumowujące pojedynczy sprint, podczas którego omawia się postęp dotychczasowych prac.

T

Tag (znacznik, etykieta)

Tag to słowo kluczowe przypisane do posta czy artykułu, które służy do grupowania treści o podobnej tematyce. Na stronie internetowej mają postać linków tekstowych prowadzących do strony zawierającej wszystkie treści oznaczone danym tagiem.

Testy A/B

Testy A/B polegają na porównaniu dwóch wersji strony internetowej, landing page’a, reklamy, newslettera itp. celem wybrania tej, która daje najlepsze efekty.

Ticket

Ticket to zadanie stworzone przez klienta dla zespołu.

Time&Material

Time&Material jest modelem rozliczeń, w którym rozliczenie następuje na podstawie czasu, w jakim wykonano pracę, lub ilości wykorzystanych materiałów.

Touchpoint

Touchpoint to punkt styku odbiorcy z marką. Oznacza miejsce (fizyczne lub wirtualne), okazja lub moment, w którym odbiorca ma kontakt z marką, np. za pośrednictwem reklamy. Touchpointy tworzą ścieżkę zakupową klienta – to, jak dużo ich będzie, zanim klient zdecyduje się na zakup, zależy od kategorii produktu i charakterystyki grupy docelowej.

U

UI

UI (ang. User Interface) to wszystkie elementy aplikacji czy strony internetowej (m.in. struktura i wygląd), które umożliwiają użytkownikowi podjęcie interakcji. Designer UI zajmuje się graficznym projektowaniem interfejsu danego produktu cyfrowego.

Up-selling

Up-selling jest techniką sprzedaży, w ramach której sprzedawca oferuje klientowi produkt lub usługę o wyższej cenie, w wyższym standardzie czy o większej ilości funkcji.

URL

URL (ang. Uniform Resource Locator) to ujednolicony format adresowania zasobów (informacji, danych, usług), stosowany w Internecie i sieciach lokalnych. Najczęściej adresem URL nazywa się adresy stron www.

Usability

Usability oznacza użyteczność sklepów internetowych, aplikacji i stron www. Na funkcjonalność wpływa odpowiednia wyszukiwarka, łatwa nawigacja, dobre opisy i zdjęcia strony itd.

User story (US)

User Story to proste i krótkie opisy funkcjonalności systemu, aplikacji czy strony tworzone z perspektywy ich użytkownika. Służą przedstawianiu wymagań przy tworzeniu oprogramowania według zasad metodyk zwinnych (Agile, Scrum).

UX

UX (ang. User Experience) to wrażenia, jakich doświadcza użytkownik podczas korzystania z produktu cyfrowego (aplikacji, systemu, oprogramowania czy strony internetowej), a UX design to projektowanie tych doświadczeń. Jego celem jest zbadanie potrzeb oraz wymagań odbiorców, aby dostarczyć im produkt jak najbardziej funkcjonalny. W odniesieniu do sklep internetowego UX obejmuje takie elementy, jak układ poszczególnych sekcji, struktura menu, rozmieszczenie przycisków CTA czy szybkość ładowania się witryny.

Użytkownik (user)

Użytkownik to osoba, do której skierowane jest oprogramowanie e-commerce (klient, handlowiec, administrator treści).

W

WMS

WMS (ang. Warehouse Management System) to program do zarządzania ruchem produktów w magazynach, wykorzystywany w logistyce.