Kategorie
E-commerce

Rynek e-commerce na Słowacji

Snując plany o ekspansji zagranicznej sklepu internetowego, w pierwszej kolejności raczej nie myśli się o Słowacji. Czechy, Niemcy, może Węgry – owszem, ale Słowacja? Taki niewielki kraj? Tymczasem tamtejszy handel internetowy ma przed sobą świetne perspektywy – z roku na rok rozwija się coraz intensywniej. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o e-commerce na Słowacji, zanim zaplanuje się rozszerzenie działalności sklepu internetowego o ten nieoczywisty kierunek.

Ogólna charakterystyka e-commerce na Słowacji

Choć Słowacja jest niewielkim krajem (liczy zaledwie 5,5 mln mieszkańców), pod względem rozwoju handlu internetowego sprawnie dotrzymuje kroku większym europejskim graczom. Słowacki e-commerce rośnie niemal tak dynamicznie, jak czeski. Oba rynki są zresztą mocno ze sobą związane – Słowacy chętnie robią zakupy w czeskich sklepach internetowych i nie przeszkadza im w tym nawet brak rodzimej wersji językowej.

Wartość słowackiego e-handlu szacuje się na ok. 1 mld euro. W 2020 roku na Słowacji działało prawie 12 tysięcy sklepów internetowych, dostęp do internetu miało 85% Słowaków, a 71% z nich robiło zakupy online. Nowszych danych jak dotąd nie opublikowano, ale możemy przypuszczać, że liczby te będą w nich jeszcze większe. Pandemia przyspieszyła rozwój e-commerce – z powodu zamknięcia sklepów stacjonarnych wiele osób musiało przekonać się do częstszych zakupów w sieci. Według prognoz słowacki e-commerce do 2024 roku zanotuje wzrost o 6,5%, a roczny obrót przekroczy 1,15 mld euro. Kulturowa i geograficzna bliskość sprawia, że warto obrać Słowację jako kierunek transgranicznego rozwoju polskich sklepów internetowych.


Przed jakimi wyzwaniami stanie polski przedsiębiorca, który chciałby rozwijać e-sprzedaż na Słowacji lub w Czechach? O odpowiedź na to pytanie poprosiliśmy Piotra Szałaśnego, kierownika e-commerce grupy kapitałowej Martes Sport

Jeśli mamy w planach realizować sprzedaż z magazynów znajdujących się w Polsce, pierwszym wyzwaniem będzie zabezpieczenie terminowej dostawy zamówień oraz odpowiednich form dostawy do których przyzwyczajeni są klienci na rynkach czeskim i słowackim. Równie ważne (o ile nie ważniejsze) jest zabezpieczenie szybkiej i bezproblemowej obsługi zwrotów zagranicznychco również jest dodatkowym kosztem. Dopiero szczegółowa analiza kosztów i przychodów da odpowiedź na pytanie, jak rentowny może okazać się dla nas dany rynek.

Będąc przy tematyce kosztów, rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę, jest również zwrot pieniędzy, co często nie jest brane pod uwagę. Posiadanie konta walutowego w polskim banku może nieść za sobą znaczące koszty wykonywania przelewów i rzutować na uzyskiwane wyniki finansowe. Pamiętajmy, że Czesi i Słowacy częściej korzystają z pobrań, więc przelewów zwrotnych na konto może być więcej, niż byśmy się spodziewali.

Dużym wyzwaniem może okazać się również zorganizowanie sprawnej obsługi klienta. Warto mieć w zespole osoby, które posługują się językiem czeskim bądź słowackim (idealnie, jeśli są to native speakerzy). Język angielski w wielu przypadkach może okazać się niewystarczający.

Piotr Szałaśny, kierownik e-commerce grupy kapitałowej Martes Sport

Statystyczny klient sklepu internetowego

Słowacy chętnie kupują w sieci. 70% z nich deklaruje, że po prostu lubi e-zakupy, 80% uważa je za wygodniejsze niż stacjonarne, a 90% – za tańsze. Cena jest zresztą ważnym czynnikiem przekonującym Słowaków do wydawania pieniędzy w e-commerce – aż 85% tamtejszych klientów twierdzi, że bierze ją pod uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie. Słowaccy konsumenci chętnie również czytają opinie o produktach zamieszczone w internecie oraz korzystają z porównywarek cen, takich jak heureka.sk, najnakup.sk czy pricemania.sk.

Profil typowego klienta słowackich e-sklepów pod względem demograficznym nie różni się od profilów innych mieszkańców Unii Europejskiej. Najaktywniejsze są 3 grupy: osoby w wieku 25–34, 35–44 oraz 45–55 lat. Razem stanowią 70% wszystkich użytkowników słowackiego e-commerce. Mniej aktywni są klienci w wieku 55–64 lat (17%) oraz 18–24 lat (13%).

Pod względem płci wśród klientów e-sklepów nieznacznie przeważają mężczyźni (52,1%).

Istotną cechą e-commerce w Słowacji jest także przywiązanie do lokalnego rynku. Większość klientów (74%) robi zakupy internetowe tylko u rodzimych przedsiębiorców. Popularnym sprzedawcą zagranicznym jest między innymi Aliexpress, co tylko potwierdza tezę, że ważnym czynnikiem zakupowym dla słowackich konsumentów pozostaje cena. Słowacy – w przeciwieństwie do Czechów, którzy preferują mniejsze e-sklepy – częściej korzystają również z oferty dużych platform handlowych. Najpopularniejsze z nich to nay.sk, alza.sk, mall.sk, datart.sk, hej.sk, bazar.sk czy kasa.cz.

Bestsellery słowackiego e-commerce. Co najczęściej Słowacy kupują w sieci?

Przeglądając podane wyżej platformy, można zauważyć, że dużą część ich asortymentu stanowi odzież i obuwie – to właśnie ta kategoria zakupowa jest najpopularniejsza na Słowacji. Na drugim miejscu znajduje się elektronika i media, a na trzecim meble i urządzenia domowe. Oprócz tego w słowackim internecie często sprzedają się też kosmetyki, książki, zabawki, sprzęt sportowy, elementy wyposażenia domu, dekoracje i akcesoria samochodowe. Od 2020 roku, wskutek pandemicznych obostrzeń, wzrosła również sprzedaż żywności.

Najpopularniejsze sposoby płatności w słowackim e-commerce

Wybierając sposób płacenia za zakupy, Słowacy najczęściej stawiają na płatność przy odbiorze (53%). Wielu klientów traktuje ją jako zabezpieczenie przed próbami oszustwa. Słowacki e-commerce jest stosunkowo młodym rynkiem – w porównaniu do już mocno nasyconych rynków Europy Zachodniej – więc ta nieufność konsumentów nie powinna dziwić. Stopniowo popularność zyskują jednak płatności za pomocą transferu bankowego (36%) oraz płatności kartą (8%).

Najczęściej wybierane sposoby dostawy w e-commerce na Słowacji

Słowacy uwielbiają wygodę, jaką dają zakupy internetowe, dlatego jako sposób dostawy najczęściej wybierają przesyłkę pod wskazany adres (83%). W dalszej kolejności stawiają na dostawę na pocztę, do miejsca pracy i punktu odbioru.

Do najpopularniejszych firm transportowych należy Slovenská pošta, DHL, UPS i GLS.

Kanały promocji w e-commerce na Słowacji

Jak już wspomnieliśmy, Słowacy podejmując decyzję o zakupie, często korzystają z porównywarek cen. Aby dotrzeć do nowych klientów, warto więc zainwestować w reklamę na takich platformach. Dobrym pomysłem będzie też promocja w social mediach – aż 46% e-zakupów odbywa się właśnie tam. Oprócz tego ważnymi kanałami dotarcia do użytkowników, zwłaszcza z młodszych grup wiekowych, są YouTube i TikTok. Obie platformy wyprzedziły słowacką telewizję na pozycji najczęściej wybieranego przez młodych odbiorców dostawcy treści wideo.


Czy Czechy i Słowacja to właściwy kierunek rozwoju polskich e-sklepów? Czechy i Słowacja to idealne kierunki, jeśli dopiero stawiamy pierwsze kroki w ekspansji zagranicznej. Dzięki temu, że są to nasi sąsiedzi, koszty logistyczne są niższe niż w przypadku krajów Europy Zachodniej. Także języki należące do grona języków słowiańskich sprawiają, że w wielu przypadkach łatwiej będzie nam rozpocząć sprzedaż na tych rynkachi to zarówno pod kątem przygotowania sklepu i oferty, jak również późniejszego kontaktu z klientem. Niemniej jednak warto od razu minimalizować ryzyko biznesowe, przewidując i jak najszerzej planując działania

Piotr Szałaśny, kierownik e-commerce grupy kapitałowej Martes Sport

Chociaż Słowacja to niewielki kraj, jej rynek e-commerce ma spory potencjał wzrostu. Planując sprzedaż zagraniczną, warto wykorzystać te możliwości – tym bardziej, że ze Słowakami łączy nas zarówno bliskość geograficzna, jak i kulturowa.

Sprawdź także: Rynek e-commerce na Węgrzech