Kategorie
E-commerce

Rynek e-commerce na Słowacji

Snując plany o ekspansji zagranicznej sklepu internetowego, w pierwszej kolejności raczej nie myśli się o Słowacji. Czechy, Niemcy, może Węgry – owszem, ale Słowacja? Taki niewielki kraj? Tymczasem tamtejszy handel internetowy ma przed sobą świetne perspektywy – z roku na rok rozwija się coraz intensywniej. Sprawdź, co trzeba wiedzieć o e-commerce na Słowacji, zanim zaplanuje się rozszerzenie działalności sklepu internetowego o ten nieoczywisty kierunek.

Ogólna charakterystyka e-commerce na Słowacji

Choć Słowacja jest niewielkim krajem (liczy zaledwie 5,5 mln mieszkańców), pod względem rozwoju handlu internetowego sprawnie dotrzymuje kroku większym europejskim graczom. Słowacki e-commerce rośnie niemal tak dynamicznie, jak czeski. Oba rynki są zresztą mocno ze sobą związane – Słowacy chętnie robią zakupy w czeskich sklepach internetowych i nie przeszkadza im w tym nawet brak rodzimej wersji językowej.

Wartość słowackiego e-handlu szacuje się na ok. 1 mld euro. W 2020 roku na Słowacji działało prawie 12 tysięcy sklepów internetowych, dostęp do internetu miało 85% Słowaków, a 71% z nich robiło zakupy online. Nowszych danych jak dotąd nie opublikowano, ale możemy przypuszczać, że liczby te będą w nich jeszcze większe. Pandemia przyspieszyła rozwój e-commerce – z powodu zamknięcia sklepów stacjonarnych wiele osób musiało przekonać się do częstszych zakupów w sieci. Według prognoz słowacki e-commerce do 2024 roku zanotuje wzrost o 6,5%, a roczny obrót przekroczy 1,15 mld euro. Kulturowa i geograficzna bliskość sprawia, że warto obrać Słowację jako kierunek transgranicznego rozwoju polskich sklepów internetowych.

Statystyczny klient sklepu internetowego

Słowacy chętnie kupują w sieci. 70% z nich deklaruje, że po prostu lubi e-zakupy, 80% uważa je za wygodniejsze niż stacjonarne, a 90% – za tańsze. Cena jest zresztą ważnym czynnikiem przekonującym Słowaków do wydawania pieniędzy w e-commerce – aż 85% tamtejszych klientów twierdzi, że bierze ją pod uwagę podczas podejmowania decyzji o zakupie. Słowaccy konsumenci chętnie również czytają opinie o produktach zamieszczone w internecie oraz korzystają z porównywarek cen, takich jak heureka.sk, najnakup.sk czy pricemania.sk.

Profil typowego klienta słowackich e-sklepów pod względem demograficznym nie różni się od profilów innych mieszkańców Unii Europejskiej. Najaktywniejsze są 3 grupy: osoby w wieku 25–34, 35–44 oraz 45–55 lat. Razem stanowią 70% wszystkich użytkowników słowackiego e-commerce. Mniej aktywni są klienci w wieku 55–64 lat (17%) oraz 18–24 lat (13%).

Pod względem płci wśród klientów e-sklepów nieznacznie przeważają mężczyźni (52,1%).

Istotną cechą e-commerce w Słowacji jest także przywiązanie do lokalnego rynku. Większość klientów (74%) robi zakupy internetowe tylko u rodzimych przedsiębiorców. Popularnym sprzedawcą zagranicznym jest między innymi Aliexpress, co tylko potwierdza tezę, że ważnym czynnikiem zakupowym dla słowackich konsumentów pozostaje cena. Słowacy – w przeciwieństwie do Czechów, którzy preferują mniejsze e-sklepy – częściej korzystają również z oferty dużych platform handlowych. Najpopularniejsze z nich to nay.sk, alza.sk, mall.sk, datart.sk, hej.sk, bazar.sk czy kasa.cz.

Bestsellery słowackiego e-commerce. Co najczęściej Słowacy kupują w sieci?

Przeglądając podane wyżej platformy, można zauważyć, że dużą część ich asortymentu stanowi odzież i obuwie – to właśnie ta kategoria zakupowa jest najpopularniejsza na Słowacji. Na drugim miejscu znajduje się elektronika i media, a na trzecim meble i urządzenia domowe. Oprócz tego w słowackim internecie często sprzedają się też kosmetyki, książki, zabawki, sprzęt sportowy, elementy wyposażenia domu, dekoracje i akcesoria samochodowe. Od 2020 roku, wskutek pandemicznych obostrzeń, wzrosła również sprzedaż żywności.

Najpopularniejsze sposoby płatności w słowackim e-commerce

Wybierając sposób płacenia za zakupy, Słowacy najczęściej stawiają na płatność przy odbiorze (53%). Wielu klientów traktuje ją jako zabezpieczenie przed próbami oszustwa. Słowacki e-commerce jest stosunkowo młodym rynkiem – w porównaniu do już mocno nasyconych rynków Europy Zachodniej – więc ta nieufność konsumentów nie powinna dziwić. Stopniowo popularność zyskują jednak płatności za pomocą transferu bankowego (36%) oraz płatności kartą (8%).

Najczęściej wybierane sposoby dostawy w e-commerce na Słowacji

Słowacy uwielbiają wygodę, jaką dają zakupy internetowe, dlatego jako sposób dostawy najczęściej wybierają przesyłkę pod wskazany adres (83%). W dalszej kolejności stawiają na dostawę na pocztę, do miejsca pracy i punktu odbioru.

Do najpopularniejszych firm transportowych należy Slovenská pošta, DHL, UPS i GLS.

Kanały promocji w e-commerce na Słowacji

Jak już wspomnieliśmy, Słowacy podejmując decyzję o zakupie, często korzystają z porównywarek cen. Aby dotrzeć do nowych klientów, warto więc zainwestować w reklamę na takich platformach. Dobrym pomysłem będzie też promocja w social mediach – aż 46% e-zakupów odbywa się właśnie tam. Oprócz tego ważnymi kanałami dotarcia do użytkowników, zwłaszcza z młodszych grup wiekowych, są YouTube i TikTok. Obie platformy wyprzedziły słowacką telewizję na pozycji najczęściej wybieranego przez młodych odbiorców dostawcy treści wideo.


Chociaż Słowacja to niewielki kraj, jej rynek e-commerce ma spory potencjał wzrostu. Planując sprzedaż zagraniczną, warto wykorzystać te możliwości – tym bardziej, że ze Słowakami łączy nas zarówno bliskość geograficzna, jak i kulturowa.

Sprawdź także: Rynek e-commerce na Węgrzech