Kategorie
E-commerce

E-commerce 2022 – podsumowanie roku

Jaki był rok 2022 w e-commerce? Intensywny, to na pewno. Trudniejszy niż poprzednie lata, bo z nieustannym widmem recesji na horyzoncie. Ale też innowacyjny i ekscytujący – rozwój nowych technologii i AI pozwala podejrzewać, że zakupy w internecie powoli przenoszą się na zupełnie nowy poziom. Sprawdź nasze podsumowanie roku 2022 w e-commerce. Wybraliśmy najważniejsze raporty, wydarzenia i trendy.

Rok 2022 w e-commerce – raporty

Branżowy must read: raport E-commerce w Polsce 2022

Jak wyglądał polski e-commerce w 2022, co motywowało internautów do kupowania w sieci i jak przebiegał przeciętny proces zakupowy? O tym – jak co roku – opowiada nam raport E-commerce w Polsce 2022, zrealizowany przez Gemius, Polskie Badania Internetu oraz IAB Polska.

Statystyki, które uchwycili jego autorzy, pokazują przekrojowy obraz polskiego e-commerce. Są też wskazówką – podpowiadają właścicielom e-commerce, jak prowadzić działania sprzedażowe i marketingowe, aby docierać do coraz szerszego grona odbiorców i spełniać ich (wciąż rosnące!) oczekiwania.

Na jakie liczby warto zwrócić uwagę? Wybraliśmy najważniejsze:

  • Ustabilizował się odsetek kupujących w sieci: 77% internautów dokonało kiedykolwiek zakupów online.
  • Najliczniejsza grupa kupujących (33%) to osoby w wieku 35–49 lat.
  • Najchętniej kupowane kategorie to: odzież, obuwie, kosmetyki, książki, produkty farmaceutyczne, sprzęt RTV/AGD oraz odzież sportowa.
  • Wśród problemów, jakie napotykają kupujący w sieci, badani najczęściej wymieniali długie oczekiwanie na dostawę, irytujące, natrętne reklamy oglądanych wcześniej produktów i wysokie koszty dostawy.
  • Tym, co wpływa na decyzję użytkowników o zakupie w danym miejscu, jest atrakcyjna cena produktu, niskie koszty dostawy oraz wcześniejsze pozytywne doświadczenia.
  • Najważniejszym źródłem wiarygodności sklepu są pozytywne opinie innych kupujących.
  • Najchętniej wybierane formy dostawy to Paczkomaty InPost (81%), dostawa kurierem (43%) oraz dostawa do punktu partnerskiego (17%).
  • Wśród metod płatności kupujący online najczęściej wybierają szybkie przelewy przez PayU, Tpay itp. (70%), płatności mobilne, głównie BLIK-a (58%) oraz płatność kartą (43%).

Jak jest i dlaczego nie najlepiej? Raport W kryzysie do e-commerce

Wojna, zaburzony łańcuch dostaw, inflacja, widmo recesji… Rok 2022 bezlitośnie nas poturbował. O tym, jakie nastroje panują wśród konsumentów w związku z tą sytuacją, mówi raport W kryzysie do e-commerce, przygotowany latem przez Izbę Gospodarki Elektronicznej oraz Mobile Institute, we współpracy z Allegro i Przelewy24.

Liczby zawarte w opracowaniu rysują raczej pesymistyczną wizję przyszłości. Polacy obawiają się wzrostu cen, kryzysu gospodarczego, pandemii, ekonomicznych konsekwencji wojny na Ukrainie oraz blackoutów. Jednocześnie jednak, zgodnie z naszym narodowym Jakoś to będzie, badani deklarują, że podejmują działania, które mają zapewnić im „miękkie lądowanie”.

Jednym z takich działań są e-zakupy. 58% konsumentów uważa, że kupowanie w internecie opłaca się bardziej niż w sklepach stacjonarnych – przede wszystkim za sprawą promocji, niższych cen, łatwych zwrotów oraz szerokiego wyboru asortymentu i możliwości porównywania ofert.

Raport W kryzysie do e-commerce warto jednak odczytywać nie tylko jako zbiór statystyk obrazujących nastroje społeczne, ale też jako inspirację. Do tego, jak zaprojektować działania marketingowe i sprzedażowe, aby zminimalizować potencjalne straty.

Statystyki w działaniach marketingowych

E-izba o B2B: raport B2B e-commerce NOW

Wśród raportów opracowanych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej na uwagę zasługuje także opracowanie B2B e-commerce NOW, które przedstawia kondycję polskiej branży e-commerce B2B. Dla każdego, kto w niej działa, to lektura obowiązkowa! W raporcie znajdziesz omówienie aktualnej sytuacji na rynku towarów i usług dla klientów B2B, wyzwań, z jakimi przyjdzie się zmierzyć przedsiębiorcom, oraz nadchodzących trendów.

Już szybki rzut oka na statystyki przekonuje, że e-commerce B2B nabiera rozpędu, stając się interesującym polem działań:

  • 41% firm B2B prowadzi sklep internetowy;
  • wśród przedsiębiorstw, które osiągają roczny przychód powyżej 100 mln zł, współczynnik ten jest jeszcze wyższy – aż 86%;
  • co 4. firma B2B rozważa wejście do e-commerce;
  • 25% firm działających w e-commerce B2B spodziewa się znacznego wzrostu.

Otwórz się na nowy target: Pokolenie Silvers w e-commerce

Chociaż zakupy online statystycznie najczęściej robią osoby w wieku 35–49 lat, również inne grupy wiekowe wykazują się na tym polu coraz większą aktywnością. Na przykład seniorzy, czyli przedstawiciele pokolenia Silvers. O tym, jak korzystają z internetu i jak radzą sobie w e-commerce, mówi raport Fundacji Kobiety e-biznesu: Pokolenie Silvers w e-commerce. Potencjał, bariery i wyzwania Seniorów podczas zakupów online. Biorąc pod uwagę, jak czarny scenariusz dla demografii Polski kreślą prognozy, z całym przekonaniem możemy stwierdzić, że to ważne opracowanie.

Grupa Silvers jest w e-commerce coraz aktywniejsza, dlatego warto przystosowywać architekturę e-sklepów również do jej potrzeb. Na przykład przez uproszczenie procesu zakupowego, rozwiązania głosowe czy poprawę kontrastu. A jest o co grać: 65% badanych seniorów deklaruje, że robi zakupy raz lub 2 razy w miesiącu.

Ważny kanał sprzedaży: social i live commerce

Fundacja Kobiety e-biznesu opublikowała w tym roku jeszcze jeden ciekawy raport: The power of social i live commerce. Z zaprezentowanych danych wynika, że social media, w tym transmisje live, to ważny kanał sprzedaży – już 36% Polaków kupuje w SoMe. Najczęściej na Facebooku, Instagramie i YouTube, choć w siłę rośnie też TikTok.

Podobny raport opracowało centrum badań konsumenckich Inquiry: Live commerce w Polsce 2022.

Live commerce – wirtualne przymierzalnie

Rok 2022 w e-commerce – przepisy

Dyrektywa Omnibus

Końcówka roku 2022 w e-commerce upływa nam pod znakiem zmian w prawie. Już oficjalnie wiadomo, że od 1 stycznia 2023 zaczną obowiązywać nowe przepisy, związane z wdrożeniem do polskiego systemu prawnego unijnych dyrektyw: cyfrowej i towarowej oraz tzw. dyrektywy Omnibus. Największe zmiany dla przedsiębiorców działających w e-commerce przynosi ta ostatnia. Aby zastosować się do nowych przepisów, nie wystarczy modyfikacja kilku linijek w regulaminach. Potrzebne będą również zmiany w interfejsach. Więcej o zmianach pisaliśmy w artykule Dyrektywa Omnibus.

Wyrok TSUE ws. rezerwacji na Booking.com

A skoro jesteśmy przy kwestiach prawnych – w kwietniu 2022 w TSUE zapadł ważny dla e-commerce wyrok. Long story short: użytkownik niemieckiego booking.com zarezerwował pobyt w hotelu, ale się w nim nie pojawił. Odmówił też zapłaty faktury za anulowanie rezerwacji, którą – zgodnie z regulaminem Booking – wystawił mu hotel. Sprawa trafiła więc do sądu i rozbiła się aż o Trybunał Sprawiedliwości UE. Wątpliwości wzbudzało to, czy przycisk „Sfinalizuj rezerwację” jasno sygnalizuje użytkownikowi, że składa on zamówienie, za które musi zapłacić.

Zdaniem TSUE przycisk CTA finalizujący transakcję powinien jednoznacznie wskazywać konsumentowi, że złożenie zamówienia skutkuje obowiązkiem zapłaty. Przykładem takiego CTA jest „Kup”, „Kup teraz” czy „Zamawiam z obowiązkiem zapłaty” (samo „Zamawiam” będzie niewystarczające).

Rekomendacje UOKiK dla influencerów

Pod koniec września Prezes UOKiK opublikował rekomendacje dotyczące oznaczania treści reklamowych w mediach społecznościowych. To długo oczekiwany dokument. Dotychczas brakowało jasnych wytycznych, więc influencerzy, którzy chcieli działać transparentnie, nie wiedzieli, jak to robić. UOKiK wskazuje, że współprace komercyjne powinny być wyraźnie oznaczane, i to dwupoziomowo: zarówno w materiale reklamowym, jak i z wykorzystaniem funkcjonalności danej platformy. W rekomendacjach znalazło się też omówienie kwestii autopromocji oraz paczek PR-owych.

Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce

Rok 2022 w e-commerce – SEO

Zmiany w algorytmach

W pierwszym kwartale 2022 Google zakończyło wdrażanie Core Web Vitals – tzw. podstawowych wskaźników internetowych. Trzy najważniejsze z nich to:

  • LCP, który określa, jak szybko po wejściu użytkownika na stronę wczytuje się jej największy element. LCP nie powinno przekraczać 2,5 sekundy.
  • FID – interaktywność strony, czyli czas, w którym reaguje na działanie użytkownika. FID powinien wynosić mniej niż 100 milisekund.
  • CLS wskazuje tzw. stabilność wizualną – przesunięcia elementów layoutu w czasie wczytywania się strony. Prawidłowy wynik to CLS poniżej 0,1.

W drugiej połowie roku w SERP-ach zaczął natomiast mieszać algorytm Helpful Content. Informacja o jego wdrożeniu pojawiła się na oficjalnym twitterowym koncie Google w połowie sierpnia. W grudniu gigant z Mountain View ogłosił, że update zaczął działać na całym świecie, obejmując wszystkie języki. Celem Helpful Content jest promowanie treści pisanej przez ludzi dla ludzi – takiej, która wyróżnia się unikalnością i dostarcza odbiorcom wyłącznie wartościowe informacje.

Obie aktualizacje algorytmów – Core Web Vitals i Helpful Content – pokazują, że nadrzędnym celem Google pozostaje zadowolenie użytkowników. Pierwszy z update’ów dotyka kwestii UX, zmuszając webmasterów do zadbania o jakość i wydajność stron internetowych. Drugi – promuje wartościową treść, pomagając użytkownikom znaleźć odpowiedź na nurtujące ich tematy.

Zero click searches

W 2022 roku w SERP-ach na szeroką skalę zaczęły pojawiać się tzw. featured snippet (czyli fragmenty artykułu, który najpełniej i najbardziej trafnie odpowiada na wpisaną w wyszukiwarkę frazę), a także boxy z odpowiedziami na podobne pytania. To zero click searches – dzięki nim użytkownicy mogą znajdować odpowiedzi na swoje zapytania bezpośrednio w wyszukiwarce, bez wchodzenia na kolejne strony.

Intencja użytkownika

Gdyby Google ogłosiło plebiscyt na webmasterskie hasło roku, szansę na wygraną miałaby „intencja użytkownika”. To fraza, która padła na wielu konferencjach i w wielu artykułach. Aktualizacje algorytmów czy prace związane z featured snippetami dobitnie zresztą wskazują, że Google szuka wszelkich sposobów, aby zadowolić użytkowników i odpowiedzieć na ich oczekiwania. W 2023 roku wysiłki te z pewnością zostaną zintensyfikowane.

Rok 2022 w e-commerce: marketing i trendy

Marketplace’y zgarniają całą pulę

Rok 2022 w e-commerce zdecydowanie należał do marketplace’ów. I, jak przewidują eksperci, w kolejnych latach ten trend z pewnością się nie odwróci. Platformy handlowe odpowiadają dziś za 60% całego rynku sprzedaży online, a prognozy wskazują, że wkrótce może to być nawet 75%.

W Polsce króluje oczywiście Allegro, z którego korzysta ¾ Polaków kupujących w internecie. W polskim e-commerce coraz wyraźniej rozpycha się także Shopee, stopniowo na popularności zyskuje Amazon czy Empik Place. Na rok 2023 zapowiadany jest także start wszystko.pl, platformy Comarch S.A. Serwis kusi sprzedawców tym, że nie będzie pobierać prowizji od sprzedaży.

Płatności odroczone

62% Polaków przynajmniej raz zapłaciło za zakupy w sieci dzięki funkcji odroczonych płatności (źródło) – to najwyższy wskaźnik w Europie. Płatnościom BNPL (Buy Now, Pay Later) sprzyja oczywiście obecna sytuacja gospodarcza i szalejąca inflacja, ale nie tylko stąd bierze się ich popularność. To także kwestia bezpieczeństwa: użytkownicy zabezpieczają się w ten sposób przed oszustwem, kiedy kupują w nieznanych im e-sklepach.

Płatności odroczone zmniejszają „barierę wejścia” w e-commerce dla nowych użytkowników, a także pomagają walczyć z porzuconymi koszykami i przyczyniają się do zwiększania średniej wysokości transakcji.

Zakupy w social mediach

Omnichannel to temat, który w e-commerce ani na jotę nie traci na znaczeniu. W roku 2022 widać to wyraźnie. Funkcja oznaczeń produktów na Facebooku czy Instagramie działa coraz lepiej, a live commerce przyciąga szerokie grono odbiorców. Wszystko wskazuje na to, że zakupy w social mediach rozwiną się jeszcze bardziej.

Wybrani użytkownicy Instagrama w USA testują już funkcję składania zamówienia, płatności i śledzenia przesyłki bezpośrednio w oknie wiadomości ze sprzedającym, bez opuszczania aplikacji. W podobnym kierunku zmierza Google – YouTube ma pozwolić twórcom na zamieszczanie w Shortsach linków do sklepów i produktów.

Zakupy w social mediach

Wirtualne przymierzalnie

Rozszerzona rzeczywistość przeniesie e-commerce na zupełnie nowy poziom? Tego jeszcze nie wiemy, ale pierwsze sygnały już się pojawiają – w sierpniu CCC wprowadziło do swojej aplikacji funkcję przymierzalni 3D. „Wirtualny Salon” CCC pozwala użytkownikom sprawdzić, jak wybrane buty prezentują się na ich stopach.

Sztuczna inteligencja coraz mniej sztuczna

Koniec roku 2022 upływa nam pod znakiem oglądania tego, co potrafi sztuczna inteligencja. A potrafi coraz więcej – przykładem niech będą narzędzia Dall-e czy Midjourney tworzące grafiki czy OpenAI generujące treści, a nawet… kod.

Reelsy

Reelsy (Rolki) to funkcja Instagrama, Facebooka, YouTube’a, TikTok, która umożliwia użytkownikom nagrywanie krótkich filmików w pionowym formacie. Według danych, które udostępniła Meta, w 1. kwartale 2022 roku Reelsy odpowiadały za ponad 20% czasu spędzanego na Instagramie przez użytkowników. Niesłabnąca popularność TikToka i dominacja YouTube (pod względem liczby użytkowników i czasu spędzanego w serwisie przebija nawet Facebooka!) sprawiają, że w 2023 roku twórcy contentu jeszcze więcej czasu będą spędzać na przygotowywaniu wideo, nie zdjęć.


Działo się, prawda? Wszystkie opisane wątki możemy jednak sprowadzić do jednego wniosku: rok 2022 w e-commerce to dążenie do coraz doskonalszego, coraz bardziej spersonalizowanego customer experience, a także poszukiwanie nowych kanałów sprzedaży.

A co będzie działo się w przyszłym roku? Sprawdź nasze przewidywania trendów na rok 2023 w e-commerce: Top +10 trendów w e-commerce na 2023 według Ageno.

Źródło zdjęć i geafik: unsplash.com, undraw.co