Automatyzacja procesu zaopatrzenia – e-Procurement w B2B

Na początek definicja: termin „e-Procurement” oznacza zarządzanie procesem zaopatrzenia przy wykorzystaniu systemów elektronicznych. Może odnosić się do transakcji dokonywanych zarówno przez prywatne przedsiębiorstwa, jak i organizacje z sektora publicznego. Polega na zintegrowanym zarządzaniu zamówieniami z poziomu jednego narzędzia.

E-Procurement spełnia 4 podstawowe funkcje:

  1. Automatyzuje proces zakupowy na każdym jego etapie: od wyboru towarów, przez finalizację zamówienia z wykorzystaniem e-podpisu, aż po wystawianie e-faktur czy obieg dokumentów w obrębie różnych działów przedsiębiorstwa.
  2. Ułatwia planowanie, budżetowanie, koordynację i monitorowanie procesu zaopatrzenia. Dzięki temu uwalnia pracowników działu zakupów od wielu drobnych, żmudnych obowiązków. Zyskany czas może zostać wykorzystany na zadania o strategicznym znaczeniu: lepszy wybór dostawców czy optymalizację kosztów.
  3. Zwiększa kontrolę nad zakupami. Pozwala monitorować koszty i wychwytywać przypadkowe błędy czy nieprawidłowości.
  4. Ułatwia standaryzację asortymentu. Większa kontrola nad procesem zamówień pozwala lepiej weryfikować kupowane towary i portfele dostawców, co przyczynia się do efektywniejszego planowania kolejnych zakupów.

Chociaż pierwsze rozwiązania IT wspierające e-Procurement pojawiły się na globalnym rynku już ponad 20 lat temu, dopiero w ostatnim czasie branża B2B zaczęła w pełni korzystać z możliwości nowoczesnych technologii. Tempo digitalizacji wystrzeliło. Według raportu DHL Express The Ultimate B2B E-commerce Guide: Tradition is out. Digital is in do roku 2025 nawet 80% wszystkich interakcji sprzedażowych między dostawcami a nabywcami B2B będzie odbywać się online. Nie dziwi zatem, że przedsiębiorcy coraz intensywniej szukają rozwiązań, które nie tylko automatyzują, przyspieszają i optymalizują kluczowe procesy, ale też pozwalają czerpać z korzyści, jakie daje e-commerce B2B.

Jednym z takich rozwiązań jest PunchOut. To łącznik między system e-Procurement przedsiębiorcy a platformami e-commerce B2B jego dostawców.

Temat e-Procurement PunchOut w Google Trends
Zainteresowanie w ujęciu czasowym tematem e-Procurement. Źródło: Google Trends

Katalog PunchOut – co to jest i jak działa?

Katalog PunchOut to zintegrowane połączenie z systemem e-Procurement lub ERP, które umożliwia zakup produktów czy materiałów eksploatacyjnych bezpośrednio z witryny dostawcy, ale bez opuszczania wewnętrznego narzędzia do obsługi zamówień.

Kupujący przegląda towary dostępne na platformie e-commerce kontrahenta i dodaje je do koszyka, tak, jak robiłby to w standardowym procesie. Następnie sklep przekazuje via PunchOut zawartość koszyka do systemu e-Procurement, gdzie następuje finalne zatwierdzenie zamówienia. Daje to globalną kontrolę nad procesem zaopatrzenia i pozwala zarządzać wieloma zakupami od różnych dostawców w jednolity sposób.

Dla dostawcy oznacza to, że:

  • zamówienia złożone via PunchOut mogą być obsługiwane tak samo jak zamówienia B2C, z wykorzystaniem istniejącej integracji ERP;
  • obsługa zamówień B2B oraz B2C (fakturowanie, realizacja zamówień, komunikacja z klientami) zostaje ujednolicona.
Schemat działania PunchOut

5 korzyści z wdrożenia rozwiązania klasy PunchOut

Dla kupującego:

  1. Automatyzacja procesu zaopatrzenia, która przekłada się na oszczędność czasu i kosztów. „Uwolnione” w ten sposób zasoby można przekierować do realizacji zadań o bardziej strategicznym znaczeniu.
  2. Eliminacja przypadkowych błędów i większa kontrola nad zamówieniami.
  3. Dostęp do zawsze aktualnego asortymentu (zakres towarowy aktualizuje się w czasie rzeczywistym), a także do szczegółowych i zindywidualizowanych informacji zgodnych z zakontraktowaniem.
  4. Większa kontrola nad wydatkami.
  5. Lepsze workflow. Dzięki rozwiązaniom klasy PunchOut procesy zaopatrzenia B2B upodabniają się do zakupów B2C, co ułatwia i przyspiesza realizację codziennych zadań.

Dla dostawcy:

  1. Szansa na współpracę z dużymi firmami, które korzystają z obsługi zamówień za pośrednictwem systemów e-Procurement.
  2. Lepsza obsługa klienta. Dzięki temu, że dane aktualizują się w czasie rzeczywistym, kupujący ma dostęp do zawsze aktualnych informacji, rabatów czy warunków.
  3. Ekspozycja kupujących na inne produkty z oferty – możliwość stosowania mechanizmów cross- i up-sellingowych, proponowania rabatów czy ofert ograniczonych czasowo.
  4. Łatwiejsza obsługa zamówień i bardziej spójne fakturowanie – zamówienia są dostarczane ze wszystkimi informacjami niezbędnymi do ich realizacji.
  5. Dostęp do danych analitycznych dotyczących tego, jak użytkownicy zachowują się na stronie i co przykuwa ich uwagę.

Integracja PunchOut z Magento 2

Możliwość integracji PunchOut w Magento to otwarcie się na współpracę z kontrahentami, dla których wykorzystanie systemu eProcurement jest warunkiem koniecznym ze względu na skalę działalności. Pozwala to na użycie istniejącej, sprawdzonej infrastruktury do obsługi kontrahentów B2B, co może znacząco obniżyć koszta, zapewniając jednocześnie wygodę obsługi zwiększonej liczby zamówień.

E-commerce B2B – to dopiero początek zmian

Transformacja technologiczna, którą przechodzi właśnie e-commerce B2B, ma podłoże w… demografii. Decyzje zakupowe w branżach B2B podejmuje dziś pokolenie Y, zwane millenialsami. To pokolenie zaawansowane cyfrowo, które dorastało z telefonem komórkowym w ręku i niemal nieograniczonym dostępem do internetu. Millenialsi, jako kupujący, nie potrzebują kontaktu z handlowcem. Wszystkie informacje niezbędne do podjęcia decyzji o zakupie znajdują w sieci, a zamówienia preferują finalizować w kanałach cyfrowych – dokładnie tak, jak robią to podczas zakupów konsumenckich. Oczekują zatem, że e-commerce B2B zapewni im taką samą łatwość, wygodę i intuicyjność użytkowania jak e-commerce B2C.

I w drugą stronę: millenialsi występują nie tylko w roli kupujących, ale i sprzedających. I jako sprzedający również chcą korzystać z możliwości, jakie daje technologia. Stymulują więc wdrażanie w firmach nowych, zaawansowanych rozwiązań, które przyspieszają i ułatwiają obsługę klientów biznesowych.

Zmiany w e-commerce B2B są więc nieuniknione. Do 2025 roku millenialsi będą stanowić ¾ globalnej siły roboczej. A przecież na rynek pracy wchodzi już kolejne pokolenie – pokolenie Z, dla którego życie w internecie jest naturalne jak oddychanie.

PunchOut zapewnia shopping experience charakterystyczne dla B2C: duży wybór asortymentu, szybkie wyszukiwanie i porównywanie produktów, przejrzysty proces realizacji transakcji. Wszystko wskazuje na to, że wkrótce może stać się rozwiązaniem kluczowym dla rozwoju wielu firm B2B.


Sposobów na implementację e-Procurement w organizacji jest wiele. Jeżeli zastanawiasz się, jaką strategią wdrożenia powinieneś się zainteresować, to zapraszamy do skorzystania z naszej bezpłatnej konsultacji.

Sprawdź także: PIM  –  właściwe przechowywanie informacji produktowej

Źródło zdjęć: unsplash.com