PrestaShop – uniwersalny silnik dla małych i średnich e-commerce’ów

PrestaShop to jeden z najpopularniejszych systemów e-commerce na świecie. Powstał w 2005 roku we Francji i obecnie dostępny jest w 75 językach. Ma otwarty kod źródłowy (Open Source), co oznacza, że możesz go pobrać, zainstalować, używać i rozwijać za darmo – jedyne opłaty, jakie ponosisz, to te związane z domeną, serwerem i ewentualnie pomocą programistyczną. Opensource’owy charakter to główna cecha, która różni PrestaShop od oprogramowania typu SaaS. Takie systemy, jak Shopify czy Shoper, udostępniane są w ramach opłaty abonamentowej.

Zalety, za które użytkownicy najczęściej chwalą PrestaShop, to łatwe wdrożenie, intuicyjna obsługa i podstawowe funkcjonalności dostępne w pudełkowej wersji – od razu po instalacji. Wady? Nie najlepsza wydajność i utrudniony rozwój. Wiele funkcji wymaga wdrożenia dodatkowych, skomplikowanych i kosztownych modułów.

Z tego powodu PrestaShop to oprogramowanie polecane dla małych i średnich sklepów internetowych, które nie operują ponadprzeciętnie szerokim asortymentem i nie potrzebują zaawansowanych funkcjonalności.

Magento – supersystem dla ambitnych projektów

Magento to oprogramowanie do tworzenia sklepów internetowych uruchomione w 2008 roku i rozwijane przez Adobe, amerykańskie przedsiębiorstwo technologiczne i producenta takich programów, jak Photoshop, Illustrator czy Lightroom. Również ma charakter Open Source – jego kod źródłowy jest darmowy i otwarty, co oznacza, że można go dowolnie modyfikować.

W oparciu o Magento na całym świecie działa ok. 250 tysięcy sklepów, w tym 20% największych e-commerce’ów. To system dla dużych graczy, stworzony z myślą o ambitnych projektach – sklepach, które sprzedają szeroki asortyment lub potrzebują zaawansowanych możliwości konfiguracji. Jego największą siłą jest wydajność, elastyczność i skalowalność – możliwości rozwoju Magento są właściwie nieograniczone.

System Adobe to architektura nastawiona na wdrożenia dużych platform e-commerce B2C i B2B. Pozwala na integrację z wieloma narzędziami (zarówno zewnętrznymi, jak i funkcjonującymi wewnątrz firmy), automatyzuje powtarzalne zadania i umożliwia realizację nawet najbardziej skomplikowanych procesów biznesowych.

Cecha platformyMagentoPrestaShop
LicencjaOpen SourceOpen Source
Język programowaniaPHP, MySQLPHP, MySQL
SkalowalnośćBardzo wysokaDobra
ElastycznośćBardzo wysokaWysoka
Łatwość obsługiŚredniaŁatwa
PersonalizacjaWysokaWysoka
Wsparcie dla wielu sklepówBardzo dobreDobre
BezpieczeństwoWysokieWysokie
WydajnośćBardzo wysokaDobra
Integracja z płatnościamiBardzo dobraBardzo dobra

Magento vs PrestaShop: łatwość wdrożenia i obsługi

Pod względem łatwości wdrożenia w porównaniu Magento vs PrestaShop korzystniej wypada Presta. Instalacja systemu jest prosta i powinien poradzić sobie z nią nawet laik. PrestaShop ma także intuicyjny w użyciu panel administracyjny, przystosowany do początkujących użytkowników. Dostosowanie sklepu do indywidualnych potrzeb lub wdrożenie bardziej skomplikowanych modułów może jednak wymagać wiedzy technicznej.

W przypadku Magento sprawa z instalacją jest bardziej skomplikowana, dlatego wdrożenie lepiej powierzyć doświadczonym specjalistom. Z zarządzaniem platformą zasilaną tym silnikiem poradzą sobie natomiast osoby nietechniczne – choć, stawiając sprawę uczciwie, musimy przyznać, że obycie się z dashboardem może zająć więcej czasu niż w PrestaShop. W Ageno w ramach wdrożenia e-commerce oferujemy przeszkolenie zespołu klienta z działania i funkcjonalności systemu, tak, aby już od momentu uruchomienia organizacja mogła w pełni czerpać z jego możliwości.

Zaletą zarówno Magento, jak i Presty w kwestii wdrożenia i utrzymania jest także to, że wybierając któreś z tych rozwiązań, nie przywiązujesz się do jednego dostawcy (tzw. vendor lock-in). Inaczej jest w przypadku SaaS-ów – decydując się na rozwiązanie abonamentowe, „wynajmujesz” sklep od jego dostawcy. Migracja na inny system w tym wypadku wiąże się ze zbudowaniem e-commerce od nowa.

Sprawdź porównanie Magento vs SaaS.

Magento vs PrestaShop: funkcje sprzedażowe

W „pudełkowej” wersji PrestaShop oferuje niezbędne funkcjonalności sprzedażowe – sprzedaż można rozpocząć od razu po instalacji, bez konieczności wdrażania dodatkowych modułów. Oczywiście mówimy tu o podstawowych funkcjach. Bardziej zaawansowane realizowane są za pomocą rozszerzeń lub rozwiązań dedykowanych, tworzonych od podstaw przez developerów.

Pod względem funkcjonalności przewagę ma Magento. Nawet w podstawowym, „gołym” wydaniu oferuje więcej możliwości niż PrestaShop – również tak podstawowych, jak płatność za pobraniem. Jego funkcjonalność można rozszerzać dzięki dodatkowym modułom (w Magento Marketplace dostępne są zarówno płatne, jak i bezpłatne) i, podobnie jak w przypadku Presty, rozwiązań dedykowanych, pisanych z myślą o konkretnym e-commerce.

PrestaShop sprawdzi się w przypadku produktów niewymagających konfiguracji i w sklepach internetowych, w których sprzedaż przebiega w standardowy sposób. Jeśli Twoja firma potrzebuje bardziej zaawansowanego rozwiązania – bo na przykład sprzedajecie meble na wymiar albo uzależniacie cenę czy koszty wysyłki od zmiennych parametrów – wówczas jedynym słusznym wyborem staje się Magento.

Magento vs Prestashop

PrestaShop czy Magento? Wydajność

Właściciele sklepów internetowych opartych na silniku PrestaShop za jego największą wadę często uznają wydajność – szczególnie w przypadku większych platform, obudowanych dodatkowymi modułami, szybkość działania może być odczuwalnie wolniejsza. W mniejszych e-commerce’ach wydajność nie powinna stanowić problemu.

Magento – jako platforma przeznaczona dla dużych graczy – swobodnie obsłuży nawet znaczny ruch i ponadprzeciętną liczbę zamówień. Choć tutaj ważna uwaga: oprogramowanie od Adobe wymaga mocniejszego zaplecza serwerowego niż inne rozwiązania. Przy odpowiednio zaprojektowanej infrastrukturze hostingowej zachwyca jednak wydajnością: setki tysięcy produktów, obciążenie na poziomie kilku milionów sesji miesięcznie czy skomplikowane reguły nie są dla niego problemem.

Skalowalność i elastyczność

O Magento często się mawia, że zaczyna się tam, gdzie kończą się pozostałe platformy. Uważamy, że to zdanie idealnie oddaje różnicę Magento vs PrestaShop czy inne systemy. Sklep internetowy zasilany jego możliwościami i wydajnością możesz rozbudowywać właściwie w nieograniczony sposób.

PrestaShop ma natomiast modułową budowę. Dla e-commerce, które nie wymaga złożonych funkcjonalności, to oczywiście plus – bo wdrożenie i utrzymanie jest łatwiejsze. Problem zaczyna się wraz z dynamicznym rozwojem sklepu i instalacją kolejnych i kolejnych modułów. Im jest ich więcej, tym bardziej chwiejna może stać się cała konstrukcja – jak wieża z klocków. Oczywiście nie mówimy tutaj, że tak musi być w każdym przypadku. Faktem jest jednak, że pod względem skalowalności i elastyczności w rozbudowie Magento nie ma sobie równych.

Plusy i minusy Magento

  • Wydajność
  • Elastyczność
  • Skalowalność
  • Rozbudowane funkcjonalności sprzedażowe i marketingowe
  • Brak ograniczeń co do liczby produktów czy wielkości obsługiwanego ruchu
  • Pozwala tworzyć niestandardowe rozwiązania
  • Bezpieczeństwo
  • Pełna integracja
  • Możliwość zarządzania wieloma sklepami z jednego panelu administracyjnego
  • Wyższe koszty wdrożenia i utrzymania
  • Większe wymagania serwerowe
  • Mniej intuicyjna obsługa

Plusy i minusy PrestaShop

  • Intuicyjna obsługa
  • Łatwa instalacja
  • Dużo wbudowanych funkcji
  • Wiele gotowych szablonów i motywów
  • Możliwość rozbudowy większa niż w przypadku SaaS-ów
  • Bezpieczeństwo 
  • Mniejsza wydajność, szczególnie przy dużej liczbie dodatkowych
  • Mniejsze możliwości personalizacji i dostosowania sklepu do logiki biznesowej organizacji
  • Niektóre podstawowe funkcje są realizowane przez dodatkowe moduły
  • Ograniczona skalowalność

Dla kogo Magento, dla kogo Presta?

PrestaShop to rozwiązanie polecane małym i średnim sklepom internetowym. Jeśli szukasz prostoty obsługi, sprzedajesz produkty, które nie wymagają zaawansowanej konfiguracji, i nie potrzebujesz złożonych funkcjonalności, Presta będzie dobrym wyborem.

Magento to natomiast najlepsza opcja dla średnich i dużych organizacji, które chcą działać szerzej – na przykład połączyć kilka różnych kanałów sprzedaży czy stworzyć solidny fundament pod sprzedaż zagraniczną.

Rozważasz zbudowanie swojego e-sklepu na Magento? Przeczytaj jeszcze o zaletach Magento. A jeśli wciąż masz wątpliwości, skorzystaj z bezpłatnej konsultacji w Ageno – opowiedz nam o swoim projekcie, a my podpowiemy Ci, czy silnik od Adobe to właściwy kierunek.

Źródło zdjęć: unsplash.com, undraw.co