Przedstawiamy podstawowe, wspólne dla wielu projektów e-commerce elementy do sprawdzenia w formie checklisty oraz scenariusz dnia 0 startu projektu.
Wdrożenia Magento są zazwyczaj skomplikowane – wiele wersji, integracji, tysiące commitów. Zbliżający się „Launch day” powoduje wysoką presję. Poniższa procedura porządkuje czynności, które należy wykonać bezpośrednio przed uruchomieniem i w dniu uruchomienia sklepu na Magento 2, ale nie tylko.
Zweryfikuj, czy wszystkie poniższe punkty są prawdziwe dla projektu:
Na 30 dni przed uruchomieniem
Ogólne
- Code Freeze — możliwość dodawania nowych funkcjonalności jest zablokowana i realizowane są jedynie poprawki (bugfixy) i optymalizacje.
Powiadomienie interesariuszy
- E-mail do klienta (product owner) wysłany z przypomnieniem o dacie uruchomienia z prośbą o potwierdzenie.
- E-mail do administratora serwerów sklepu wysłany z przypomnieniem o dacie uruchomienia z prośbą o potwierdzenie.
- E-mail do zespołu projektowego wysłany z przypomnieniem o dacie uruchomienia z prośbą o potwierdzenie.
- Jasna informacja o dacie startu — wydruk i umieszczenie go w widocznym miejscu w biurze. Wzór do pobrania.
Na 1 dzień przed uruchomieniem
Ogólne
- Testowe dane — Wszystkie testowe dane, zamówienia, produkty, podstrony zostały usunięte.
- Procedura deploymentu — W środowisku produkcyjnym działa prawidłowo. Test aktualizacji i przywracania zmian z ostatniego poprawnego deploymentu przebiega właściwie.
- Baseurl — Base URL i Base Admin URL jest prawidłowo ustawiony.
- Production Mode — Sklep jest ustawiony na „Production Mode”.
- URL Admin — Adres administracji sklepu zmieniony na bezpieczny z losowym hashem na końcu:
np. domena-klienta.com/admin-x8sv1vwk4ql7zf53sd42p1 - Mocne hasła — Hasła do panelu administracyjnego są zmienione na silne.
- Certyfikat SSL — Skonfigurowany prawidłowo i zweryfikowany.
- Przekierowania http na https – Http przekierowuje na https.
- Crontab — Wszystkie Crony Magento są uruchomione i działają prawidłowo.
- Licencje modułów — Wszystkie płatne moduły mają wprowadzone aktualne klucze licencyjne.
Dostawa i płatności
- Dostawa — Odpowiednie dostawy są dostępne dla właściwego kraju.
- Produkcyjne API dla kurierów — API firm kurierskich pracuje na produkcyjnym API i działa prawidłowo.
- Formy płatności produkcyjne — Formy płatności są włączone na tryb produkcyjny z wyłączonym „sandboxem” i pracują prawidłowo.
- Integracje z systemami płatności — Wszystkie płatności przełączone są w tryb produkcyjny i działają prawidłowo. Wyłączony jest „sandbox”
Integracje
- Stany magazynowe — Integracja w trybie produkcyjnym i działa prawidłowo.
- Integracja z ERP — Integracja w trybie produkcyjnym i działa prawidłowo.
- Google Analytics – Podłączony produkcyjnie z modułem e-commerce, działa prawidłowo.
- Google Sitemap – Wygenerowana mapa strony, dodana do Google Search Console.
- Inne integracje — Integracja w trybie produkcyjnym i działa prawidłowo. Inne integracje: np. newsletter, social media, chat etc.
Optymalizacja
- Przebudowanie CSS i JS — Wszystkie pliki CSS i JS zostały poprawnie przebudowane oraz włączona została funkcja Minify.
- Przeindeksowanie — Wykonany został reindex wszystkich dostępnych indeksów.
- Usunięcie cache — Wszystkie dostępne cache usunięte.
- Włączenie cache — Wszystkie dostępne cache włączone.
- Redis — Włączony i działa prawidłowo do cache i przechowywania sesji.
- Varnish — Włączony i działa prawidłowo.
Przygotowanie do uruchomienia
- maintenance.flag — Plik maintenance.flag został stworzony oraz jest przygotowany do usunięcia podczas uruchomienia.
- DNS — Przygotowane właściwe rekordy DNS.
- Cloudflare — Mamy pełny dostęp.
- Logi — Logi są włączone oraz mają ustawione regularne czyszczenie (logrotate).
- Backup danych — Backup danych jest wykonywany prawidłowo.
- SEO — Plik robots.txt i podstrony ustawione na index i follow (sklep w pełni widoczny dla wyszukiwarek)
- Error reporting — Wyłączone raportowanie błędów na serwerze produkcyjnym.
- Włączenie monitoringu statusu sklepu: Statuscake, Pingdom
Przygotowanie zespołu
- Porządek na stanowisku — Na stanowisku pracy jest idealny porządek.
- Miejsce na dysku — Na komputerze jest zapas miejsca na dysku.
- Awaryjny dostęp do sieci — Awaryjny dostęp do internetu działa.
- Przygotowanie dostępów — Pełny dostęp do Admin panel, Cloudflare, DNS, Serwer.
Informacja
- E-mail do Klienta z przypomnieniem o dokładnej godzinie uruchomienia.
- E-mail do administratora serwera o planowanej godzinie uruchomienia.
- E-mail do zespołu z informacją.
? Dzień uruchomienia
Godzina 8:00
- Spotkanie zespołu projektowego podsumowujące dzień uruchomienia.
- Project Manager wysyła e-mail do Klienta z informacją o rozpoczęciu procedury uruchomienia projektu.
Godzina 9:00
- DNS — Delegacja DNS na właściwy adres sklepu. Weryfikacja prawidłowości wszystkich rekordów w DNS.
- Cloudflare — Wyczyszczenie i włączenie cache.
Godzina 12:00
- Zwolnienie blokad — Wyłączenie autoryzacji http, i innych blokad autoryzacyjnych z frontendu sklepu.
- Usunięcie pliku maintenance.flag
⚠️ ️Soft launch otwarta Beta – Start projektu ⚠️
Godzina 13:00 — Testy pouruchomieniowe ?
- Zamówienia — Zamówienia testowe dla wszystkich rodzajów płatności i wszystkich rodzajów dostawy.
- Wyszukiwarka — Weryfikacja poprawności działania wyszukiwarki.
- Lista produktów i filtrowanie — Weryfikacja poprawności działania filtrowania.
- NewRelic — Monitoring statystyk obciążenia aplikacji.
- Logi — Monitoring logów serwera.
- Google Analytics — Weryfikacja, czy GA zbiera dane prawidłowo.
- Integracje — Weryfikacja, czy integracje (ERP, CRM, Chat, Newsletter) działają prawidłowo.
- Powiadomienia e-mailowe — Weryfikacja, czy e-maile sprzedażowe z powiadomieniami docierają prawidłowo.
Godzina 16:00 – Podsumowanie
- Przygotowanie szczegółowego raportu z uruchomienia i przesłanie do Klienta.
- ??