Kategorie
E-commerce Listy kontrolne Magento

Lista kontrolna i scenariusz uruchomieniowy wdrożenia e-commerce opartego o Magento 2.x

Przedstawiamy podstawowe, wspólne dla wielu projektów e-commerce elementy do sprawdzenia w formie checklisty oraz scenariusz dnia 0 startu projektu.

Wdrożenia Magento są zazwyczaj skomplikowane – wiele wersji, integracji, tysiące commitów. Zbliżający się „Launch day” powoduje wysoką presję. Poniższa procedura porządkuje czynności, które należy wykonać bezpośrednio przed uruchomieniem i w dniu uruchomienia sklepu na Magento 2, ale nie tylko.


Zweryfikuj, czy wszystkie poniższe punkty są prawdziwe dla projektu:

Na 30 dni przed uruchomieniem

Ogólne

  • Code Freeze — możliwość dodawania nowych funkcjonalności jest zablokowana i realizowane są jedynie poprawki (bugfixy) i optymalizacje.

Powiadomienie interesariuszy

  • E-mail do klienta (product owner) wysłany z przypomnieniem o dacie uruchomienia z prośbą o potwierdzenie.
  • E-mail do administratora serwerów sklepu wysłany z przypomnieniem o dacie uruchomienia z prośbą o potwierdzenie.
  • E-mail do zespołu projektowego wysłany z przypomnieniem o dacie uruchomienia z prośbą o potwierdzenie.
  • Jasna informacja o dacie startu — wydruk i umieszczenie go w widocznym miejscu w biurze. Wzór do pobrania.

Na 1 dzień przed uruchomieniem

Ogólne

  1. Testowe dane — Wszystkie testowe dane, zamówienia, produkty, podstrony zostały usunięte.
  2. Procedura deploymentu — W środowisku produkcyjnym działa prawidłowo. Test aktualizacji i przywracania zmian z ostatniego poprawnego deploymentu przebiega właściwie.
  3. Baseurl — Base URL i Base Admin URL jest prawidłowo ustawiony.
  4. Production Mode — Sklep jest ustawiony na „Production Mode”.
  5. URL Admin — Adres administracji sklepu zmieniony na bezpieczny z losowym hashem na końcu:
    np. domena-klienta.com/admin-x8sv1vwk4ql7zf53sd42p1
  6. Mocne hasła — Hasła do panelu administracyjnego są zmienione na silne.
  7. Certyfikat SSL — Skonfigurowany prawidłowo i zweryfikowany.
  8. Przekierowania http na https – Http przekierowuje na https.
  9. Crontab — Wszystkie Crony Magento są uruchomione i działają prawidłowo.
  10. Licencje modułów — Wszystkie płatne moduły mają wprowadzone aktualne klucze licencyjne.

Dostawa i płatności

  1. Dostawa — Odpowiednie dostawy są dostępne dla właściwego kraju.
  2. Produkcyjne API dla kurierów — API firm kurierskich pracuje na produkcyjnym API i działa prawidłowo.
  3. Formy płatności produkcyjne — Formy płatności są włączone na tryb produkcyjny z wyłączonym „sandboxem” i pracują prawidłowo.
  4. Integracje z systemami płatności — Wszystkie płatności przełączone są w tryb produkcyjny i działają prawidłowo. Wyłączony jest „sandbox”

Integracje

  1. Stany magazynowe — Integracja w trybie produkcyjnym i działa prawidłowo.
  2. Integracja z ERP — Integracja w trybie produkcyjnym i działa prawidłowo.
  3. Google Analytics – Podłączony produkcyjnie z modułem e-commerce, działa prawidłowo.
  4. Google Sitemap – Wygenerowana mapa strony, dodana do Google Search Console.
  5. Inne integracje — Integracja w trybie produkcyjnym i działa prawidłowo. Inne integracje: np. newsletter, social media, chat etc.

Optymalizacja

  1. Przebudowanie CSS i JS — Wszystkie pliki CSS i JS zostały poprawnie przebudowane oraz włączona została funkcja Minify.
  2. Przeindeksowanie — Wykonany został reindex wszystkich dostępnych indeksów.
  3. Usunięcie cache — Wszystkie dostępne cache usunięte.
  4. Włączenie cache — Wszystkie dostępne cache włączone.
  5. Redis — Włączony i działa prawidłowo do cache i przechowywania sesji.
  6. Varnish — Włączony i działa prawidłowo.

Przygotowanie do uruchomienia

  1. maintenance.flag — Plik maintenance.flag został stworzony oraz jest przygotowany do usunięcia podczas uruchomienia.
  2. DNS — Przygotowane właściwe rekordy DNS.
  3. Cloudflare — Mamy pełny dostęp.
  4. Logi — Logi są włączone oraz mają ustawione regularne czyszczenie (logrotate).
  5. Backup danych — Backup danych jest wykonywany prawidłowo.
  6. SEO — Plik robots.txt i podstrony ustawione na index i follow (sklep w pełni widoczny dla wyszukiwarek)
  7. Error reporting — Wyłączone raportowanie błędów na serwerze produkcyjnym.
  8. Włączenie monitoringu statusu sklepu: Statuscake, Pingdom

Przygotowanie zespołu

  1. Porządek na stanowisku — Na stanowisku pracy jest idealny porządek.
  2. Miejsce na dysku — Na komputerze jest zapas miejsca na dysku.
  3. Awaryjny dostęp do sieci — Awaryjny dostęp do internetu działa.
  4. Przygotowanie dostępów — Pełny dostęp do Admin panel, Cloudflare, DNS, Serwer.

Informacja

  1. E-mail do Klienta z przypomnieniem o dokładnej godzinie uruchomienia.
  2. E-mail do administratora serwera o planowanej godzinie uruchomienia.
  3. E-mail do zespołu z informacją.

? Dzień uruchomienia

Godzina 8:00

  1. Spotkanie zespołu projektowego podsumowujące dzień uruchomienia.
  2. Project Manager wysyła e-mail do Klienta z informacją o rozpoczęciu procedury uruchomienia projektu.

Godzina 9:00

  1. DNS — Delegacja DNS na właściwy adres sklepu. Weryfikacja prawidłowości wszystkich rekordów w DNS.
  2. Cloudflare — Wyczyszczenie i włączenie cache.

Godzina 12:00

  1. Zwolnienie blokad — Wyłączenie autoryzacji http, i innych blokad autoryzacyjnych z frontendu sklepu.
  2. Usunięcie pliku maintenance.flag

⚠️ ️Soft launch otwarta Beta – Start projektu ⚠️

Godzina 13:00 — Testy pouruchomieniowe ?

  1. Zamówienia — Zamówienia testowe dla wszystkich rodzajów płatności i wszystkich rodzajów dostawy.
  2. Wyszukiwarka — Weryfikacja poprawności działania wyszukiwarki.
  3. Lista produktów i filtrowanie — Weryfikacja poprawności działania filtrowania.
  4. NewRelic — Monitoring statystyk obciążenia aplikacji.
  5. Logi — Monitoring logów serwera.
  6. Google Analytics — Weryfikacja, czy GA zbiera dane prawidłowo.
  7. Integracje — Weryfikacja, czy integracje (ERP, CRM, Chat, Newsletter) działają prawidłowo.
  8. Powiadomienia e-mailowe — Weryfikacja, czy e-maile sprzedażowe z powiadomieniami docierają prawidłowo.

Godzina 16:00 – Podsumowanie

  1. Przygotowanie szczegółowego raportu z uruchomienia i przesłanie do Klienta.
  2. ??