PIM – system do zarządzania informacją produktową

System PIM (Product Information Management) to scentralizowana baza danych, która przechowuje wszystkie informacje o produktach:

  • specyfikację i dane techniczne takie, jak materiał, wymiary, waga czy kolor;
  • opisy marketingowe, zdjęcia, video, meta tagi SEO;
  • dodatkowe materiały: certyfikaty, tłumaczenia czy instrukcje użycia;
  • dane dotyczące sprzedaży: ceny, SKU i stany magazynowe.

Pozwala gromadzić dane z wielu źródeł i zarządzać nimi w sposób zautomatyzowany, a także ułatwia ich dystrybucję do różnych kanałów.

Więcej o tym, jak działa PIM, przeczytasz w naszym artykule: System PIM – właściwe przechowywanie informacji produktowej.

Jeśli w swoim e-commerce sprzedajesz szeroki asortyment o złożonych parametrach i działasz omnichanellowo, z pewnością wiesz, jak wiele czasu, energii i pracy pochłania porządkowanie informacji produktowych.

PIM daje oddech: porządkuje dane i pozwala zarządzać nimi z jednego scentralizowanego miejsca. Dodawanie nowych produktów do bazy czy aktualizacja już istniejących jest prostsze, szybsze i wygodniejsze. A dzięki temu, że dzieje się w czasie rzeczywistym, informacje dostarczane klientom są zawsze aktualne.

Informacja produktowa – waluta o wysokim kursie

Kiedy kupujesz T-shirt w sklepie stacjonarnym, wszystkie jego cechy możesz zweryfikować organoleptycznie. Przymierzyć, ocenić, jak leży, sprawdzić miękkość i elastyczność materiału, zajrzeć na metkę ze składem. Podczas zakupów internetowych musisz polegać na informacjach, które dostarczył sprzedawca. Do podjęcia decyzji o kupnie koszulki prawdopodobnie wystarczy Ci zdjęcie i ewentualnie skład materiałowy. Co jednak, gdy szukasz kurtki narciarskiej, smartwacha, regału na książki albo części samochodowych?

Content sprzedażowy – specyfikacja produktu, jego opis, zdjęcia, instrukcja użycia – jest Twoim wirtualnym handlowcem. Aby spełniał swoją funkcję, czyli przekonywał do kliknięcia Kup teraz, musi być szczegółowy, wyczerpujący i atrakcyjny. Powinien stanowić substytut wizyty w sklepie stacjonarnym i przekazywać klientowi absolutnie wszystkie potrzebne dane.

Informacje o produkcie są zatem w sprzedaży internetowej kluczowe. Im więcej szczegółów zaprezentujesz klientowi, im bardziej perswazyjne opisy napiszesz, im lepsze zdjęcia czy filmy przygotujesz – tym bardziej zostawisz w tyle swoją konkurencję. System PIM ułatwia zarządzanie danymi o produktach i automatyzuje wiele procesów z tym związanych. Tym samym daje Tobie i Twojemu zespołowi e-commerce przestrzeń na to, co najważniejsze. Na rozwój.

Warto też dodać, że wyczerpujące, dokładne opisy produktów doceniają nie tylko klienci, ale i boty Google’a. Dobry content nieustannie pracuje na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania – a to może być źródłem znaczącego, dobrze skonwertowanego ruchu.

Korzyści z wdrożenia PIM – lepsze opisy produktów

Kto w Twojej organizacji wykorzysta możliwości systemu PIM?

Wdrożenie systemu PIM to korzyści dla całej organizacji, ale w szczególności na jego funkcjonalnościach zyskają:

  • handlowcy, którzy potrzebują zawsze aktualnych danych o produktach, aby w odpowiedni sposób przedstawić je klientom;
  • managerowie e-commerce oraz opiekunowie brandów/kategorii/produktów, którzy aktualizują portfolio towarów i dbają o poprawność danych;
  • zespoły marketingowe, które wykorzystują informacje produktowe w tworzeniu treści dla wszystkich kanałów.

Korzyści z wdrożenia PIM

Wydajniejsze zarządzanie informacją produktową

Kiedy sklep rośnie, rośnie też liczba sprzedawanych w nim produktów. A wraz z nią – liczba danych produktowych. W dużych e-commerce’ach wolumen informacji, który trzeba wprowadzić do systemu, skatalogować i usystematyzować, jest tak duży, że na pewnym etapie rozwoju po prostu nie da się zarządzać nim ręcznie. PIM staje się wówczas rozwiązanie niezbędnym. Gromadzi wszystkie informacje produktowe w jednym miejscu i pozwala na ich masową edycję.

Niektóre systemy tej klasy, na przykład Pimcore, umożliwiają także modelowanie danych – tworzenie kategoryzacji, hierarchii i połączeń pomiędzy liniami czy rodzinami produktów. Dzięki temu organizacja może dopasować funkcje PIM do swoich potrzeb i procesów, aby jak najlepiej wykorzystać jego możliwości.

Automatyzacja procesów, oszczędność zasobów

Ponadto system klasy PIM automatyzuje wiele procesów związanych z zarządzaniem informacją produktową – między innymi import „surowych” danych z zewnętrznych źródeł czy eksport do różnych kanałów sprzedaży. Masowe działania to ogromna oszczędność zasobów: przede wszystkim czasu i pieniędzy, ale także energii pracowników.

Usprawniony przepływ pracy

System PIM ułatwia i usprawnia codzienne działania całego zespołu e-commerce. Daje możliwość przydzielania poszczególnym członkom teamu różnych ról i uprawnień, dzięki czemu praca nad informacją produktową może toczyć się równolegle na kilku polach. Jedna osoba może odpowiadać za dodawanie zdjęć, inna za przygotowanie opisów, a jeszcze inna – za optymalizację SEO. Tak „zaprogramowany” workflow sprawia, że prace nad wprowadzaniem czy aktualizacją produktów przebiegają zdecydowanie sprawniej. I przyjemniej – przyznaj, że działanie w nowoczesnym, intuicyjnym systemie, w którym wiele czynności można wykonać masowo, pod względem użytkowania o lata świetlne przewyższa żmudne dłubanie w tabelach arkusza kalkulacyjnego.

Korzyści z wdrożenia PIM – usprawnione procesy zarządzania informacją produktową

Wyższa jakość danych produktowych

Wśród korzyści z wdrożenia PIM trzeba wymienić także wyższą jakość informacji produktowych. Takie systemy, jak Pimcore, oferują wielostopniowe mechanizmy walidacji danych, które zapobiegają błędom. Szczególnie tym powstałym w wyniku tzw. czynnika ludzkiego – czyli przypadkowych pomyłek. Służą temu różne typy wprowadzania danych (np. listy rozwijane), a także możliwość zdefiniowania reguł sprawdzających poprawność czy kompletność informacji.

Szybsze wprowadzanie produktów na rynek

Łatwiejsze zarządzanie informacją produktową, usprawniony przepływ procesów w zespole i większa wydajność operacyjna, mniejsza liczba błędów – wszystko to przekłada się na szybsze wprowadzanie nowych towarów na rynek. Dziś, gdy cykl życia produktu staje się coraz krótszy, a konkurencja nieustannie gna do przodu, ma to niebagatelne znaczenie.

Zawsze aktualne informacje produktowe

Za pośrednictwem PIM możesz masowo eksportować dane do różnych kanałów sprzedaży. Dzięki temu Twoi klienci mają dostęp do zawsze aktualnych informacji produktowych, niezależnie od tego, z którego kanału przychodzą: sklepu internetowego, marketplace’a czy profilu w social mediach.

Bogatsze opisy produktowe

Zasada jest prosta – im więcej informacji zawiera opis produktu, tym mniejsze ryzyko, że kupujący porzuci koszyk. Dzięki systemowi PIM pracownicy oszczędzają czas na zarządzaniu danymi, co sprawia, że mogą mocniej skupić się na przygotowywaniu bogatych, perswazyjnych i skutecznych treści sprzedażowych. Wyczerpujące opisy produktów, zawierające wszystkie niezbędne informacje, mogą także przyczyniać się do zmniejszenia liczby zwrotów.

Korzyści z wdrożenia PIM: łatwiejsze omnichannel

Omnichannel to we współczesnym e-commerce podstawa efektywnej sprzedaży. Wśród korzyści z wdrożenia PIM nie można więc nie wymienić wspierania wielokanałowości. Scentralizowana baza informacji o produktach, która umożliwia ich masowy eksport do różnych kanałów, to doskonały punkt wyjścia do rozszerzania sprzedaży o kolejne miejsca w sieci.

Platforma e-commerce a system PIM

Korzyści z wdrożenia PIM uwidaczniają się na wielu polach – od optymalizacji przepływu pracy aż po poprawę doświadczeń zakupowych klientów. Czy warto jednak inwestować w nowy system, skoro niemal każda platforma e-commerce pozwala na wygodne dodawanie opisów i edycję ich atrybutów?

Warto. I to przynajmniej z dwóch powodów.

Po pierwsze praca z informacją produktową bezpośrednio na platformie e-commerce to działanie „na żywym organizmie” – zmiany są od razu widoczne w sklepie internetowym. System PIM pozwala natomiast na stworzenie schematu procesów i uprawnień, które porządkują przepływ pracy i zapobiegają groźnym w skutkach wpadkom. Można na przykład przydzielić copywriterowi dostęp pozwalający wyłącznie na edycję opisów albo wprowadzić weryfikację działań przez bardziej doświadczonego pracownika.

Po drugie PIM to system bardziej elastyczny – pozwala na import danych z różnych źródeł i eksport do wielu kanałów, i to w kilku wersjach językowych. W dużych e-commerce’ach jest zatem niezbędnym elementem całego ekosystemu biznesowego.

Odpowiednio zaprojektowany system PIM pozwala zautomatyzować zarządzanie informacją produktową, oszczędza czas, koszty i energię pracowników, poprawia customer experience i ułatwia działanie w omnichannel. W Ageno wdrażamy PIM oparty o Pimcore: oprogramowanie Open Source wykorzystywane w ponad 100 tysiącach firm z 56 krajów i doceniane przez analityków Gartnera. Sprawdź, jak Pimcore może pomóc Twojej firmie 👇

Źródło zdjęć: unsplash.com, undraw.co