Kategorie
Onboarding Zarządzanie

Jak nazywać pliki? Metodyka właściwego nazywania plików i folderów

Brak spójnej, semantycznej metodyki (nie metodologii) nazywania plików i folderów powoduje bałagan oraz częste nieporozumienia w organizacji. W jaki sposób nazywamy pliki w Ageno, aby lepiej zorganizować pracę, uporządkować dane i ułatwić sobie życie?

Czego dowiesz się z tego wpisu?

  • Jak nazywać pliki i foldery na komputerze?
  • Jakie są dobre praktyki organizowania plików i folderów na komputerze?
  • Jak zachować porządek na pulpicie?
  • Jak „wersjonować”, różne warianty tego samego pliku?

W skrócie

{organizacja}_{klient}_{projekt}_{wariant}.{rozszerzenie}

czyli:

ageno_audi_baner-na-ceneo_1.0.0.png
minicrm_orlen-paliwa_import-danych-strukturalnych_1.0.1.xls

? Źle — Jak nie nazywać plików i folderów?

Bardzo często spotykam się z takimi nazwami plików:

  • /projekty/baner1.jpg
  • /ostatnie/qwerty.doc
  • /reksio/nowyprojekt.psd
  • /Pobrane/projekt_final_v3.sketch
  • /Pobrane/projekt_final-final_v93.sketch

✅ Dobrze — Jak nazywać pliki i foldery?

Nazwy plików

{organizacja}_{klient}_{projekt}_{wariant}.{rozszerzenie}

ageno_audi_baner-na-ceneo_1.0.0.png
minicrm_orlen_import-danych-strukturalnych_1.0.1.xls

Ageno – Audi – audi.pl – 1.0.0 
  • {organizacja} — Zazwyczaj przedsiębiorstwo, które reprezentujesz. Pozwoli to odbiorcy od razu skojarzyć, od kogo to jest plik.
  • {klient} — Skrócona nazwa klienta. Czyli jeśli nazwa firmy klienta to przykładowo: ORLEN Paliwa Sp. z o.o., to w pliku nazywamy “orlen-paliwa”.
  • {projekt}— Skrócona nazwa projektu, którego dotyczy plik. Jeśli to baner do newslettera na kampanię wiosenną, to nazwij „baner-newsletter-wiosna”.
  • {wariant} — Ostatni, ale ważny element. Często podczas wymiany plików z Klientem bądź współpracownikami powstaje wiele wersji tego samego projektu. Dobrą praktyką jest stosowanie ciągu cyfr dodawanych na końcu nazwy w formacie 0.0.0.
    – Pierwsza cyfra to wyznacznik główny wersji. Np. gdy tworzone są różne banery o odrębnej treści, dla jednej kampanii.
    – Druga cyfra to wariant wersji, czyli zmiana całkowita koncepcji wersji, np. gdy Klientowi nie spodobała się ta wersja i trzeba zrobić inną.
    – Trzecia cyfra to „podwariant” danej wersji. np. drobna modyfikacja tekstu, przesunięcie elementu itp.

Przykład
Tworzysz baner w firmie Ageno dla Audi na potrzeby kampanii reklamowej nowego Audi Q7 o wielkości 300 x 250 px w dwóch wariantach.

Więc nazwy plików powinny zostać opisane tak:

  • ageno_audi_baner-adwords-nowe-q7-300x250_1.0.0.png
    Wyjściowa, pierwsza wersja.
  • ageno_audi_baner-adwords-nowe-q7–300x250_1.1.0.png
    Drugi wariant pierwszej wersji.

Klient wniósł poprawkę w banerze 1.0.0, więc tworzysz nowy plik z podwariantem o nazwie:
– ageno_audi_baner-adwords-nowe-q7–300x250_1.0.1.png

Struktura katalogów/folderów

Twórcy systemów operacyjnych stworzyli u podstaw właściwą strukturę katalogów. Filmy do filmów, muzyka do muzyki, dokumenty do dokumentów itd. Jeśli wszystkie Twoje pliki przechowujesz na pulpicie, to wiedź, że jest źle 😉 Po prostu korzystaj ze zdefiniowanej przez system struktury oraz semantycznie układaj dane.

Metodyka jest tutaj identyczna jak w przypadku plików:

~/Dokumenty/{organizacja}/{klient}/{projekt}/

Przykład: 
Tworzysz banery dla klienta Audi i ich nowej kampanii AdWords reklamującej nowe Audi Q7. W takim przypadku wszystkie pliki lądują do:

/Users/maksymiliansleziak/Dokumenty/Ageno/Audi/Banery-adwords-nowe-q7/pliki

Zapanuj nad cyfrowym bałaganem

Dzięki właściwej strukturze folderów i poprawnym nazwom plików szybko odnajdziesz to, czego szukasz i zapanujesz nad bałaganem na Twoim komputerze. Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zacznij to robić już dziś.

Ciekawe materiały na ten temat: