Jak działają algorytmy Facebooka?

Posty na Twoim facebookowym feedzie nie pojawiają się w kolejności chronologicznej. O tym, jakiego rodzaju treści zobaczysz, decydują algorytmy zasilane sztuczną inteligencją. Boty Facebooka – opierając się na uczeniu maszynowym – nieustannie analizują, co czytasz, oglądasz, lajkujesz, komentujesz czy udostępniasz i na tej podstawie wybierają, które z postów wyświetlić na Twoim wallu.

Jak konkretnie działają algorytmy Facebooka? Nie do końca wiemy, bo to pilnie strzeżona tajemnica Mety. Najlepiej „rozpracowanym” i najczęściej omawianym algorytmem Facebooka jest Edge Rank (Facebook Newsfeed Visibility Algorithm). Aby zdecydować, jakie wpisy znajomych czy obserwowanych stron zobaczysz w swoich Aktualnościach, Facebook bierze pod uwagę wszystkie posty z Twojej sieci (tzw. inventory) i ocenia je na podstawie sygnałów rankingowych, m.in. takich jak:

  • zaangażowanie – czyli reakcje, komentarze i udostępniania, jakie zdobyły;
  • interakcje – w pierwszej kolejności zobaczysz posty znajomych i stron, z którymi regularnie wchodzisz w interakcje;
  • rodzaj treści – jeśli najczęściej reagujesz na filmy, w feedzie pojawi się więcej filmów, jeśli na obrazy, pojawi się więcej obrazów;
  • czas – kiedy pojawił się post i jak szybko zdobył pierwsze reakcje.

Algorytm Facebooka nieustannie uczy się tego, w jaki sposób korzystasz z platformy i co najmocniej przykuwa Twoją uwagę, a następnie punktuje treści, które Cię interesują. Im wyższy scoring posta, tym szybciej zobaczysz go w Aktualnościach.

Jaki content tworzyć na firmowym fanpage’u, aby zwiększać zasięgi organiczne? 

Algorytmy Facebooka nieustannie się zmieniają. Nie da się ich przechytrzyć żadnymi sprytnymi sztuczkami, nie można też ze 100-procentową pewnością stwierdzić, które posty będą „żreć”, zdobywając viralową popularność, a które przejdą bez echa. Warto jednak śledzić zalecenia, jakie publikuje Meta czy profile Marka Zuckerberga. Można w nich znaleźć wiele cennych wskazówek dotyczących tego, jak prowadzić swoje profile.

Chociaż nie wiemy, w jaki sposób działają algorytmy Facebooka, z całą pewnością wiemy, że celem giganta z Menlo Park jest utrzymanie użytkowników na platformie tak długo, jak to możliwe. W końcu im więcej czasu na niej spędzi, tym więcej reklam zobaczy – a to właśnie na reklamach Facebook zarabia.

Meta otwarcie jednak komunikuje, że nie chce, aby ten czas wypełniało bezmyślne scrollowanie feeda. Treści, które Facebook podsuwa użytkownikom, mają być „istotne i wartościowe”. Koniec ze zdjęciami słodkich kotków czy postami żebrzącymi o lajki. Content promowany przez algorytmy w 2023 roku to content podejmujący tematy, które naprawdę interesują i zajmują użytkownika – a nie tylko przekonują go do pozostawienia serduszka.

Zwiększanie zasięgów w social mediach

Co publikować na Facebooku? Najskuteczniejsze formaty postów w 2023

Rodzaje contentu, które zdobywają najlepsze zasięgi organiczne, możemy uszeregować następująco:

  1. Live’y – transmisje na żywo, zarówno edukacyjne (webinary), jak i sprzedażowe czy rozrywkowe
  2. Filmy
  3. Zdjęcia – jak najbardziej naturalne, czyli raczej nie stockowe, a zrobione samodzielnie
  4. Grafiki
  5. Teksty
  6. Udostępnienia
  7. Linki

Dlaczego live’y przynoszą najlepsze efekty? Ponieważ mocno angażują odbiorców – zajmują ich na długo (dobry webinar może trwać nawet 2 godziny) i sprzyjają licznym interakcjom. Facebook lubi to!

Oczywiście to nie oznacza, że od teraz Twoje działania na Facebooku muszą ograniczać się do transmisji na żywo. Format nadużywany szybko się wyczerpuje. Jeden live, dobrze przygotowany i ciekawie poprowadzony, może jednak zrobić wiele dobrego dla zasięgów organicznych fanpage’a Twojej firmy – zaktywizuje odbiorców, dzięki czemu algorytmy będą im wyświetlać również posty innego typu, które opublikujesz w przyszłości.

Jak często publikować na Facebooku?

Odpowiedź na pytanie, jak często publikować na Facebooku, jest prosta: regularnie. W mocno konkurencyjnych branżach, np. odzieżowej czy turystycznej, największe marki aktualizują swoje profile nawet kilka razy dziennie.

Przyjmuje się jednak, że optymalna częstotliwość postowania to 2–3 publikacje tygodniowo.

Posty na FB – długie czy krótkie?

To nieprawda, że użytkownicy social mediów nie lubią długich treści. Lubią, o ile są ciekawe, przydatne i wartościowe. Nie można więc powiedzieć, że post na Facebooku powinien mieć np. 200 znaków. Powinien mieć tyle, ile trzeba, aby przekazać wszystko, co chcesz powiedzieć, ale jednocześnie aby nie zanudzić odbiorcy. Maksimum treści w minimum słów – to najlepsza strategia.

Oczywiście długość postów na fanpage’u będzie zależeć od wielu czynników: branży, celów działań w social mediów, potrzeb odbiorców. Jeśli sprzedajesz kotły grzewcze i Twój content służy edukacji klientów, wpisy raczej będą długie – bo potrzebujesz sporo znaków, aby jasno i wyczerpująco wyjaśnić jakieś zagadnienie.

W przypadku dłuższych treści szczególnie ważne jest jednak forma postów:

  • Wpis zacznij od nagłówka, w którym określisz tematykę – dzięki temu odbiorca już na pierwszy rzut oka będzie mógł ocenić, czy taki post będzie dla niego interesujący.
  • Unikaj „ścian” tekstu – dziel go na mniejsze akapity.
  • Używaj emoji do urozmaicenia formy posta.
  • Stosuj listy wypunktowane, w których funkcję punktorów pełnią emoji.
Zwiększanie zasięgów na Facebooku – polubienia

Jak zwiększyć zasięgi na FB? Pora publikacji

Posty na Facebooku „żyją” ok. 5 godzin, więc czas ich publikacji ma duże znaczenie – jeśli opublikujesz wpis w porze, w której Twoi odbiorcy nie są aktywni, trafisz w próżnię. Najlepsza rada, jakiej możemy Ci udzielić w tej kwestii, jest prosta: eksperymentuj.

Publikuj posty w różnych godzinach i sprawdzaj, które z nich trafiły do największej liczby odbiorców. Pamiętaj jednak, aby wziąć pod uwagę charakterystykę swojej grupy docelowej. Większość użytkowników nie zobaczy wpisu opublikowanego o 3 w nocy. Jeśli jednak kierujesz swój przekaz do młodych mam, taka pora publikacji może się sprawdzić – wiele z nich zagląda do social mediów w czasie nocnego karmienia.

Dopóki nie poznasz zwyczajów swojej grupy docelowej, możesz wspomóc się ogólnymi zaleceniami. Na przykład Sprout Social, na podstawie badania z 2021 roku, jako najlepsze pory publikacji na Facebooku wskazuje 15:00 od poniedziałku do piątku oraz 10:00 i 12:00 we wtorki.

Dobrą porą może być także 7 rano – wielu z nas przegląda sociale od razu po obudzeniu, podczas śniadania czy w drodze do pracy. Warto przetestować również godziny wieczorne, od 20:00 do 22:00.

Jak zwiększyć zasięgi na FB: hashtagi

Czy w postach na firmowym fanpage’u stosować hashtagi? Tak! To sposób na kategoryzację treści w obrębie profilu, a także na zwiększenie zasięgu organicznego. Dzięki odpowiednim hashtagom możesz dotrzeć ze swoim przekazem do odbiorców zainteresowanych daną tematyką i pozyskać nowych obserwujących.

Hashtagi na Facebooku służą jednak nie tylko celom funkcjonalnym, ale też wizerunkowym, dlatego pomyśl o stworzeniu własnego, charakterystycznego tylko i wyłącznie dla Twojej firmy czy produktu. Taki hashtag pomaga w działaniach promocyjnych, jednocząc społeczność brandu. Przykładem może być marka odzieżowa Naree i jej hashtag #nareegirls – klientki używają go do oznaczania zdjęć ze stylizacjami Naree.

Aby wybrać odpowiednie hashtagi, określ główny temat wpisu i zastanów się, pod jakimi frazami Twój potencjalny odbiorca mógłby szukać takich treści. Pomocą może być wyszukiwarka Facebooka – kiedy zaczniesz wpisywać w niej znak # i określone słowo, podsunie Ci propozycje najpopularniejszych hashtagów. Nie wybieraj jednak tych najbardziej ogólnych, postaw raczej na większe sprecyzowanie – np. lepszym wyborem niż #moda będzie #modadamska.

W jednym poście nie używaj więcej niż 3–4 hashtagów. W zlepkach kilku słów stosuj duże litery na początkach wyrazów: #PrzykładowyHashtagDlaEcommerce.

Polubienia na Facebooku

Jak zwiększyć zasięgi na FB w 2023? Zalecenia

  • Testuj różne formaty, aby sprawdzić, jaki typ contentu najskuteczniej angażuje Twoich odbiorców.
  • Publikuj posty na popularne tematy, które aktualnie rozgrzewają Twoją branżę.
  • Zachęcaj do udostępniania swoich postów – udostępnienia (nie tylko publiczne, ale też te w Messengerze) mają największą wagę, algorytm docenia je bardziej niż komentarze czy reakcje.
  • Przetestuj kwestię publikacji linków – czasem lepsze efekty daje wrzucanie linka w komentarzu pod postem, a nie bezpośrednio w jego treści.
  • Testuj nowe funkcje, które wprowadza Meta – świeżo wdrożone funkcjonalności zawsze zdobywają większe zasięgi, bo wymagają promowania.
  • Zaangażuj swoich współpracowników, zachęcając ich do udostępniania treści opublikowanych na firmowym profilu – profilowe osobowe mają większe zasięgi.
  • Możesz zawczasu zaplanować publikację postów w Meta Business Suite – nie obniża to zasięgów organicznych. Staraj się jednak wykorzystywać social media również do tego, do czego zostały stworzone: dzielenia się chwilą. Facebook odczytuje metadane zdjęć i promuje te najbardziej aktualne, więc od czasu do czasu opublikuj post napisany tu i teraz.
  • Dbaj o relacje bezpośrednie z odbiorcami – odpisuj na wiadomości w Messengerze i odpowiadaj na komentarze, najlepiej zachęcając do dalszej interakcji poprzez zadawanie pytań otwartych.
  • Jeśli chcesz wprowadzić jakąś zmianę w treści opublikowanego posta, nie kasuj go i nie publikuj na nowo, a po prostu edytuj – edycja nie ucina zasięgów.

Po prostu działaj!

Jeśli zastanawiasz się, jak zwiększyć zasięgi na FB, to… nie myśl o tym. Po prostu działaj, pamiętając o tym, aby każdym postem dać jakąś wartość swoim klientom.

Zdobycie zasięgów organicznych na Facebooku to wypadkowa kilku czynników: dobrej strategii, znajomości swoich odbiorców, świetnego contentu i – niestety – odrobiny szczęścia. Nie zniechęcaj się więc brakiem efektów swoich działań. Social media są ważnym kanałem marketingowym nawet wtedy, gdy nie gromadzą zbyt wielu odbiorców. Przede wszystkim spełniają cele wizerunkowe. Świadczą o tym, że firma funkcjonuje i jest obecna w internecie, budują świadomość marki czy pomagają w przedstawianiu oferty.

Szukasz pomocy w rozwoju swojego sklepu internetowego? Skontaktuj się z nami – jesteśmy agencją e-commerce z ponad 10-letnim doświadczeniem. E-commerce zdecydowanie jest tym, co potrafimy najlepiej.

Źródło zdjęć i grafik: undraw.co, shutterstock.com