Kategorie
E-commerce

Rynek e-commerce w Czechach

Czechy. Kraj Krecika, knedliczków i… e-commerce. Czesi uwielbiają robić zakupy w internecie. Kupują często, dużo i niemal wszystko: odzież, elektronikę, kosmetyki czy nawet opony. Są jednak wymagającymi konsumentami, którzy nie dają się zbyt łatwo skusić superokazjom. Planując wejście na tamtejszy rynek, trzeba dobrze znać jego specyfikę. Sprawdź, co musisz wiedzieć o e-commerce w Czechach, aby nie rozpocząć działań z falstartem.

Ogólna charakterystyka e-commerce w Czechach

Cechą, która najmocniej odróżnia czeski e-commerce od polskiego, jest silne rozdrobnienie. W Polsce handlem internetowym rządzą giganci tacy jak Allegro, Empik czy Zalando. Rynek w Czechach jest natomiast równomiernie podzielony między mniejsze e-sklepy o węższych specjalizacjach. Ich liczba robi wrażenie. W 2019 roku u naszego południowego sąsiada działało ponad 43 tysiące sklepów internetowych – to najwięcej w Europie, jeśli weźmiemy pod uwagę stosunek do liczby mieszkańców. A szacuje się, że pod koniec 2022 roku będzie ich nawet 50 tysięcy! Tyle sklepów funkcjonuje obecnie w kilkukrotnie większej Polsce.

Czesi są również niezwykle lojalni wobec rodzimych przedsiębiorców, projektów i rozwiązań – prawie połowa z nich robi zakupy online wyłącznie w czeskich e-sklepach. Do niedawna ten konsumencki patriotyzm uwidaczniał się nawet w wyborze wyszukiwarki. Seznam.cz pod względem liczby użytkowników wyprzedzał światowego giganta, Google, a to prawdziwa rzadkość. Trend odwrócił się dopiero pod wpływem popularności urządzeń z Androidem, w których Google stanowi domyślną wyszukiwarkę.

Pisząc o e-commerce w Czechach, nie można nie wspomnieć o znaczeniu porównywarek, takich jak Heureka czy Zbozi. Czesi, podejmując decyzje o zakupie, przywiązują olbrzymią wagę do recenzji innych użytkowników. Opinie są dla nich ważne do tego stopnia, że powstały nawet porównywarki wyspecjalizowane w określonych kategoriach produktów (na przykład biano.cz czy favi.cz gromadzące artykuły wyposażenia wnętrz albo glami.cz działająca w kategorii odzieży). Co ważne – recenzje odnoszą się nie tylko do konkretnego produktu, ale też sklepu, obsługi czy dostawy.

Klient e-commerce w Czechach

Według danych Eurostatu, w 2021 roku aż 75% naszych południowych sąsiadów kupowało w internecie. Czynnikiem, który najczęściej skłania przeciętnego czeskiego konsumenta do zakupu, nie jest cena, a jakość produktu. Czesi cenią też szerokość asortymentu, czytelne opisy, wygodne sposoby dostawy oraz sprawną obsługę klienta. Oczekują, że sprawy związane z zamówieniem będą mogli załatwić w dogodnym dla siebie kanale. Zdecydowanie wolą kontakt przez e-mail niż przez telefon.

Co ważne, ogromne znaczenie ma kwestia języka. Czesi są niezwykle wyczuleni na wszelkie językowe niuanse, a szczególnie błędy wynikające z pomylenia języka czeskiego ze słowackim. Planując uruchomienie sklepu internetowego w Czechach, trzeba zadbać o bezbłędne tłumaczenia całej jego architektury, łącznie z opisami produktów czy wszelkich komunikatów. Również obsługa klienta powinna być prowadzona w języku czeskim, i to najlepiej przez rodzimego Czecha. Automatyczne tłumaczenia tutaj nie wystarczą – za całą warstwę językową powinien odpowiadać tłumacz na poziomie native’a. Jeśli jakikolwiek element sklepu ujawni polskie pochodzenie e-commerce, trzeba niestety liczyć się z negatywnymi opiniami.

Najchętniej kupowane produkty w czeskim internecie

W 2021 roku kategorią produktów najchętniej kupowanych w Czechach były ubrania i akcesoria (19%). Na drugim miejscu uplasowała się kategoria AGD i ogród, a na trzecim – elektronika i media. Pod wpływem ograniczeń związanych z pandemią spory wzrost sprzedaży w e-commerce zanotowały też artykuły spożywcze.

Najchętniej wybierane metody płatności w czeskim e-commerce

Wśród najczęściej wybieranych metod płatności w Czechach przeważają płatności kartą online (35%). Za swoje zakupy w internecie Czesi chętnie płacą też gotówką przy odbiorze (28%) oraz przelewem bankowym (25%). Niewielu konsumentów korzysta z takich systemów płatności, jak PayPal, PaySec czy Google Play. Wśród młodszych e-klientów popularne stają się płatności mobilne.

Najpopularniejsze sposoby dostawy w Czechach

Kupując przez internet, Czesi najczęściej wybierają dostawę do punktów samoobsługowych Zásilkovna oraz dostawę za pośrednictwem czeskiej poczty. Na kolejnym miejscu plasują się firmy kurierskie (PPL, DPD, GLS). Niewielki procent e-konsumentów wybiera odbiór osobisty.

Kanały promocji w e-commerce w Czechach

Jak reklamować e-commerce w Czechach? Czesi najczęściej promują swoje sklepy na 2 sposoby: za pośrednictwem reklamy w wyszukiwarce oraz w social media. Na popularności zyskuje także reklama banerowa oraz video.


Czechy to dla polskich e-przedsiębiorców dobry kierunek zagranicznego rozwoju. Czeski e-commerce jest rynkiem wschodzącym, więc debiut na nim będzie łatwiejszy niż na nasyconym niemieckim czy angielskim. Ekspansję ułatwia też bliskość geograficzna – w przygranicznej Ostravie znajduje się duże centrum logistyczne i magazynowe. Doświadczenia zdobyte na polu handlu internetowego w Polsce można łatwo przełożyć na tamtejsze realia, co udowodniło już wiele firm, które z powodzeniem weszły na rynek czeski, między innymi CCC czy Martes Sport. Planując poszerzenie sprzedaży o Czechy, trzeba jednak pamiętać o takich niuansach, jak zaufanie czeskich konsumentów do opinii czy ich wrażliwość na kwestie językowe.

Jeśli potrzebujesz wsparcia technologicznego w przygotowaniu nowej wersji językowej swojego e-sklepu, skontaktuj się z nami.

Być może zainteresuje Cię również inny kierunek: e-commerce na Słowacji.

Źródła: