Kategorie
E-commerce

Composable commerce – nowe oblicze e-commerce?

Czym jest composable commerce? Kolejnym modnym terminem, który wywoła trochę marketingowego szumu i zniknie? A może czymś ważniejszym – tendencją, która na dłuższy czas zdefiniuje kierunek rozwoju e-commerce? Już teraz możemy zdradzić, że zdecydowanie to drugie. Composable commerce prawdopodobnie na zawsze zmieni sposób, w jaki tworzymy rozwiązania handlu internetowego. 

Co to jest composable commerce? Definicja

Composable commerce to taki sposób budowania architektury platformy e-commerce, w którym za określone funkcje odpowiadają oddzielne komponenty (PBCs, Packaged Business Capabilities). Stanowi przeciwwagę do tzw. monolitów – serwisów opartych na jednym oprogramowaniu, zaprojektowanych w całości do realizacji z góry zdefiniowanych, powiązanych ze sobą zadań.

W monolitach warstwy frontendu i backendu są ze sobą ściśle połączone i tworzą jednolitą, złożoną strukturę. Takie oprogramowanie all-in-one gwarantuje oczywiście najwyższą funkcjonalność i może wszechstronnie odpowiadać na potrzeby użytkowników. Jest jednak trudne w rozbudowie. Każda zmiana wprowadzona w tak ściśle powiązanych ze sobą elementach może przynieść nieoczekiwane konsekwencje. To jak gra w Jengę. Dodając nowy klocek do konstrukcji, ryzykujesz poruszeniem innych.

Composable commerce jest rozwiązaniem dużo bardziej elastycznym. Poszczególne komponenty są od siebie niezależne, więc do istniejących już rozwiązań w dowolnej chwili można dodać kolejne, uruchamiające nowe funkcjonalności. Dzięki temu rozwój platformy e-commerce angażuje o wiele mniej zasobów. Sama witryna jest też lepiej dopasowana do celów i potrzeb biznesowych firmy.

Komponenty w composable commerce

Composable commerce – rewolucja czy ewolucja?

Pojęcie composable commerce po raz pierwszy pojawiło się w 2020 roku, w raporcie Gartnera, znanej firmy analityczno-badawczej, która specjalizuje się w zagadnieniach zarządzania technologiami. Nie jest jednak całkowitą nowością. Ta filozofia tworzenia rozwiązań e-commerce ewoluuje od lat, a wywodzi się z takich koncepcji, jak headless commerce, mikroserwisy czy MACH.

  • Headless commerce – to architektura, w której frontend jest odłączony od backendu. Obie warstwy komunikują się ze sobą za pośrednictwem API, ale działają niezależnie od siebie. Zmiany dokonane we frontendzie nie wpływają na funkcjonowanie platformy. Można więc eksperymentować z interfejsem bez obaw o to, że modyfikacje uniemożliwią dokonywanie zakupów.
  • Mikroserwisy to pójście jeszcze o krok dalej. W tym modelu platforma lub aplikacja jest zbiorem luźno połączonych ze sobą komponentów, które realizują oddzielne funkcje. Odłączamy więc od siebie nie tylko frontend i backend, ale każdą pojedynczą funkcjonalność serwisu. 
  • MACH Alliance – to powstała w 2020 roku społeczność programistów, która promuje takie „zdecentralizowane” podejście do budowy aplikacji i rozwiązań e-commerce. MACH jest skrótem od słów Microservices-based, API-first, Cloud-native SaaS i Headless. Koncepcje te stanowią manifest grupy.

Termin „composable commerce” spaja w sobie wszystkie te pojęcia, a z jednym z nich – koncepcją mikroserwisów – wydaje się nawet tożsamy. Jak podkreślił Gartner w swoim raporcie, różnica pomiędzy nimi ma charakter semantyczny. Oba terminy bazują na idei komponentów, ale PBCs funkcjonuje w szerszej perspektywie. Może wnosić funkcjonalności mikro- i makroekonomiczne, a nawet składać się z kilku elementów (które w koncepcji mikroserwisów musiałyby pozostać maksymalnie rozdrobnione), aby zmniejszyć złożoność systemu. Composable commerce w większym stopniu skupia się na potrzebach biznesowych.

Zalety composable commerce

Composable commerce zmienia sposób myślenia o e-commerce. Promuje podejście zwinne, nastawione na ciągły rozwój i dostosowywanie architektury oraz funkcjonalności do potrzeb użytkownika. Budowanie rozwiązania e-commerce na zasadach composable commerce niesie za sobą również szereg korzyści:

  1. Pozwala na szybkie dopasowanie platformy do potrzeb biznesowych i zmieniających się oczekiwań klientów.
  2. Umożliwia proste i szybkie wprowadzanie zmian, bez ryzyka, że modyfikacja jednego obszaru wpłynie na funkcjonowanie całej platformy.
  3. Ułatwia i przyspiesza pracę zespołów developerskich.
  4. Wpływa na poprawę doświadczenia zakupowego użytkownika we wszystkich kanałach i punktach styku z marką.
  5. Zmniejsza koszty wdrożenia i ewentualnych zmian.
  6. Umożliwia wybór najlepszych rozwiązań (komponentów) – zarówno pod względem technologicznym, jak i z punktu widzenia biznesowego.
Punkty styku marki z klientem

Wszystko z myślą o użytkowniku

W tradycyjnym handlu proces zakupowy zamyka się w 3 krokach: idziesz do sklepu, oglądasz produkt, kupujesz albo szukasz dalej. W internecie ta droga do kasy jest bardziej skomplikowana. Nie przypomina już krótkiego spaceru z punktu A do punktu B, a raczej długi i wyczerpujący slalom gigant z mnóstwem rozpraszaczy po drodze.

Zakupy internetowe dają nam o wiele więcej możliwości – nie tylko szeroki wybór produktów i dostawców, ale też czas potrzebny na podjęcie decyzji. W czasie tego zakupowego slalomu użytkownik styka się z marką w kilku kanałach: na stronie internetowej, w aplikacji mobilnej, fanpage’u, podczas zakupów wideo na żywo, za pośrednictwem newslettera czy powiadomienia SMS. Spontaniczną decyzję o zakupie może podjąć w każdym z tych miejsc.

Celem nowoczesnego e-commerce jest zatem dostarczanie klientom najlepszych doświadczeń zakupowych w jak najszerszym zakresie – we wszystkich punktach styku z marką. Wymaga to dużej elastyczności, którą zapewnić może jedynie tak zwinne podejście, jakie gwarantuje composable commerce. Gartner przewiduje, że organizacje, które oparły swoje działania o tę koncepcję, do 2023 roku pod względem szybkości wdrażania zmian wyprzedzą konkurencję o 80%.

Źródło zdjęć: unsplash.com, undraw.com