Co to jest ChatGPT?

ChatGPT to narzędzie AI opracowane przez laboratorium badawcze OpenAI, które w formie przypominającej dialog odpowiada na zadawane pytania. Jest modelem językowym (LLM). Dzięki algorytmom, metodom statystycznym i uczeniu maszynowemu określa prawdopodobieństwo wystąpienia danego ciągu wyrazów i na tej podstawie generuje odpowiedzi. Zasilają go terabajty danych czerpane z tekstów napisanych przez człowieka, na przykład wpisów blogowych, wiadomości na forach czy książek zdigitalizowanych w ramach projektu Gutenberg.

ChatGPT odpowiada na pytanie Czym jesteś?
Oto, jak ChatGPT odpowiada na pytanie „Czym jesteś?”

Takie narzędzia, jak ChatGPT nie „wymyślają” więc niczego od nowa. Bazują na tym, co zostało już napisane, ale błyskawicznie to przetwarzają, a możliwości ich uczenia są właściwie nieskończone. Najbardziej zaawansowane modele operują na języku angielskim – bo to język dominujący na świecie, więc angielska baza danych jest o wiele większa niż na przykład polska.

Sztuczna inteligencja nie jest nowinką. Już w połowie lat 90. istniał komputer o nazwie Deep Blue, który był w stanie pokonać w szachach arcymistrza Garriego Kasparowa. Z możliwości AI już od lat korzystamy na co dzień. Mapy Google, translatory, Siri, filtry antyspamowe w skrzynce mailowej, rekomendacje produktów w sklepie internetowym, podpowiedzi w wynikach wyszukiwania. Wszystkie te rozwiązania zasila AI.

ChatGPT zrobił tak zawrotną karierę przede wszystkim dlatego, że uświadomił nam, jak doskonałe stały się takie narzędzia i w jak ogromnej liczbie zastosowań można je wykorzystać. W ciągu 2 miesięcy ChatGPT zyskał 100 milionów użytkowników. Aby osiągnąć ten oszałamiający poziom popularności TikTok potrzebował 9 miesięcy, a Instagram – 2 lat.

Użyj właściwego zaklęcia, czyli prompty w ChatGPT

Możliwości ChatGPT w e-commerce możesz wykorzystać na mnóstwo różnych sposobów. Kluczem jest właściwy prompt, czyli zapytanie, komenda, którą wydaje się AI. W zależności od tego, jak ułożysz swoje polecenie, uzyskasz inne wyniki – lepsze lub gorsze.

Tworząc prompty AI, trzymaj się kilku zasad:

  • używaj prostego języka i precyzyjnie formułuj polecenia, unikając wieloznaczności;
  • podawaj przykłady;
  • osadzaj zapytania w kontekście swojego e-commerce;
  • nadawaj AI określoną rolę, pisząc, kogo odgrywa, np. „Jesteś analitykiem danych biznesowych”, „Jesteś asystentem social media managera”, „Jesteś doświadczonym copywriterem”;
  • unikaj używania skrótów i nazw własnych – program może mieć problem z ich zrozumieniem;
  • precyzuj swoje zapytania – pamiętaj, że ChatGPT to chatbot, który prowadzi z Tobą rozmowę, więc możesz podzielić swoje pytanie na kilka części, z każdą kolejną wiadomością uściślając, co chcesz uzyskać;
  • w jednym chacie pytaj o jeden temat – jeśli z jednego wątku przeskoczysz do zupełnie innego, ChatGPT może pomieszać kontekst;
  • nie podawaj wrażliwych informacji – inżynierzy OpenAI wykorzystują konwersacje użytkowników do trenowania AI;
  • najlepsze efekty uzyskasz, pisząc po angielsku – możesz w tym celu wykorzystać nawet translator.

W dalszej części artykułu podrzucamy kilka przykładów zaklęć, które robią magię. Na końcu znajdziesz natomiast linki do zbiorów anglojęzycznych promptów i naszą listę promptów po polsku 👇

Sztuczna inteligencja (AI) w e-commerce

Sztuczna inteligencja to jeden z trendów, który wyznacza rozwój e-commerce w 2023 roku. Możliwości takich narzędzi, jak ChatGPT możesz wykorzystać w różnych aspektach prowadzenia i rozwijania sklepu internetowego: od przygotowania strategii działań, przez tworzenie treści, aż po obsługę klienta czy tłumaczenia.

Wykorzystanie ChatGPT w e-commerce – obsługa klienta

Wykorzystanie ChatGPT w e-commerce: obsługa klienta

Według analityków Gartnera do 2027 roku ¼ firm będzie polegać na botach jako podstawowej metodzie obsługi klientów. Rzeczywistość wyprzedza jednak przewidywania.

W ostatnim czasie ChatGPT w roli chatbota odpowiadającego na pytania klientów z sukcesem wdrożyło morele.net. Podobne rozwiązanie testuje także Zalando.

Chatboty w e-commerce nie są żadną nowością. Sztuczna inteligencja oparta o zaawansowane modele językowe przenosi jednak to narzędzie na zupełnie nowy poziom – ChatGPT może odpowiadać na zapytania klientów w bardziej rozbudowany sposób. A nawet więcej: podpowiadać użytkownikom rekomendacje produktowe i elastycznie reagować na odpowiedzi – niemal tak dobrze, jak żywy doradca.

Integracja ChatGPT z innymi narzędziami, aplikacjami czy systemami jest możliwa dzięki API.

ChatGPT w e-commerce: analiza rynku, konkurencji i grupy docelowej

Kiedy wchodzisz do e-commerce, masz konkretny plan: wiesz, jak wygląda rynek, jak radzi sobie konkurencja, do kogo chcesz kierować swoją ofertę i czym się wyróżniać. Z ChatGPT możesz jednak szybciej i łatwiej zdobywać dane potrzebne do opracowania planu sprzedaży czy marketingu.

Oczywiście aby zweryfikować poprawność informacji podawanych przez AI i dobrze je wykorzystać, musisz mieć rozeznanie w swojej branży i podstawową wiedzę biznesową. ChatGPT świetnie sprawdzi się jako kolejna głowa w zespole – pomoże Ci syntetyzować informacje i odkryć nowe drogi, którymi możesz pójść w rozwoju swojego e-commerce.

W jakich obszarach wykorzystasz ChatGPT? Sprawdź na przykład te prompty:

  • Jesteś specjalistą ds. analityki. Przeprowadź analizę grupy docelowej dla sklepu z damską odzieżą sportową.
  • Jesteś specjalistą ds. analityki. Przeprowadź analizę sklepu internetowego [konkurencyjny e-sklep] pod kątem asortymentu. Wyniki przedstaw w formie tabeli zawierającej informacje o marce, kategorii i cenie [kategoria produktów].
  • Jesteś specjalistą ds. rozwoju e-commerce. Wskaż, jakie produkty można dodać do asortymentu w sklepie internetowym sprzedającym [kategorie produktowe].

Jak wykorzystać ChatGPT w e-commerce? Pomysły na content

ChatGPT w e-commerce świetnie sprawdza się w generowaniu pomysłów na content, na przykład artykuły blogowe. Kiedy zaczynamy prowadzić firmowego bloga, koncepcje na teksty same się mnożą. Z czasem – szczególnie w przypadku sklepów o niewielkim asortymencie – wymyślanie kolejnych staje się coraz trudniejsze. AI może pomóc w tworzeniu content marketingu na każdym etapie rozwoju firmy.

Zobacz, jak ChatGPT radzi sobie z generowaniem pomysłów na artykuły na blog sklepu internetowego:

ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI do generowania pomysłów na content

Oczywiście zapytania możesz konkretyzować i dopasowywać pod aktualne potrzeby czy określoną kategorię produktową:

ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI do generowania pomysłów na content

ChatGPT a tworzenie opisów produktów w sklepie internetowym

Dużo mówi się o tym, że ChatGPT może zastąpić copywriterów. I faktycznie, całkiem nieźle radzi sobie z generowaniem treści różnego rodzaju. AI w e-commerce wykorzystasz między innymi do tworzenia opisów produktów. Jeśli sprzedajesz szeroki asortyment lub wiele podobnych produktów, zaoszczędzisz w ten sposób mnóstwo czasu i zasobów.

Aby wygenerować opis produktu w ChatGPT, użyj komendy: Jesteś doświadczonym copywriterem. Stwórz opis produktu [kategoria i nazwa produktu] na podstawie następujących informacji: [specyfikacja produktu].

Oprócz tego określić możesz preferowaną długość, strukturę, frazy kluczowe, które powinny się pojawić, czy docelowego odbiorcę. Im więcej informacji podasz, tym bardziej precyzyjny (i lepszy) opis uzyskasz.

ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI w tworzeniu opisów produktów

Oczywiście każdą treść wygenerowaną przez AI warto „ręcznie” poprawić, przeredagować i uzupełnić o dodatkowe wątki, dopasowując ją do charakteru i sposobu komunikacji marki. Powyższy opis nie jest najlepszy – dobrze byłoby mocniej zaakcentować język korzyści, usunąć powtórzenia czy informację o wieku. Stanowi jednak świetną podstawę do dalszych prac. A jeśli musisz przygotować dziesiątki podobnych treści – znacznie przyspiesza pracę (i przy okazji pozwala nie zwariować od wymyślania w kółko tego samego).

Tworzenie treści do social mediów z ChatGPT

Nadszedł kolejny miesiąc, więc trzeba przygotować kolejne posty na social media, a pomysłów brak? Z pomocą przybywa ChatGPT – wygeneruje dla Ciebie pomysły na treści, pomoże w kreatywnej burzy mózgów, wymyśli sposoby na angażowanie społeczności i stworzy skuteczny content.

Zobacz, jakich promptów możesz użyć, aby rozhulać swoje social media z AI:

ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI w tworzeniu treści do social media

Na marginesie: często zdarza się, że ChatGPT w pewnym momencie przerywa swoją odpowiedź. Wystarczy go wtedy poprosić o dokończenie – bez problemu wraca do przerwanego wątku.

A teraz przygotujmy konkretny post na fanpage:

ChatGTP w e-commerce – przykład wykorzystania AI w tworzeniu treści do social media

Ciągle pozostajemy w tym samym chacie, więc nie musimy za każdy razem nadawać rozmowie kontekstu. Bot wie, że chodzi o fanpage sklepu internetowego z odzieżą sportową, więc nawet przemycił w poście wątek sprzedażowy. Ubrał też treść w formę charakterystyczną dla mediów społecznościowych (emoji, lista) – naśladując doświadczonego social media managera.

Dodatkowo możesz poprosić AI o propozycje skutecznych CTA czy pomysły na grafiki. A nawet wygenerować te grafiki z takimi narzędziami, jak MidJourney czy Dall-e – ale to już temat na zupełnie inny poradnik.

Tworzenie mailingów z ChatGPT

Za pomocą ChatGPT wygenerujesz także treści do kampanii e-mail, na przykład wiadomości wysyłane po finalizacji transakcji czy teksty do newslettera e-commerce. Testuj, udoskonalaj, mieszaj różne odpowiedzi i uzupełniaj je o własne pomysły – to najlepszy sposób na wykorzystanie AI w e-commerce i marketingu sklepu internetowego. 

ChatGPT prompt – przykład
Przykład odpowiedzi ChatGPT na prompt content marketingowy

Automatyczne tłumaczenia treści e-commerce z ChatGPT

Jeśli myślisz o ekspansji swojej marki na rynki zagraniczne, z pewnością wiesz, że tłumaczenia całej architektury sklepu internetowego oraz wszystkich potrzebnych treści są dużym hamulcowym przedsięwzięcia. ChatGPT w e-commerce możesz wykorzystać nie tylko do tworzenia contentu, ale i jego przekładu na inne języki.

Oczywiście ważniejsze typy tekstów, takie jak regulaminy, podstrony opisujące dostawę i zwroty czy szablony wiadomości e-mail, powinny zostać potem sprawdzone przez tłumacza – w ich przypadku poprawność i tzw. lokalizacja, czyli uwzględnienie warunków kulturowych, są superważne. Z pozostałymi typami treści, na przykład opisami produktów czy kategorii, ChatGPT powinien dobrze sobie poradzić.

O tłumaczeniu maszynowym więcej dowiesz się z artykułu Tłumaczenie maszynowe – automatyzacja treści w procesie ekspansji zagranicznej e-commerce. Przedstawiliśmy tam rekomendowaną strategię przekładu treści, podpowiadając, jaki typ tekstów może być tłumaczony automatycznie, a jaki powinien zostać powierzony tłumaczowi.

Ograniczenia ChatGPT

Na koniec mała łyżka dziegciu w tej beczce miodu – ChatGPT ma swoje ograniczenia. W podstawowej, darmowej wersji bazuje na danych do końcu roku 2021, więc nie pomoże w kwestiach wymagających dostępu do najświeższych wiadomości. Zdarza się też, że po prostu się myli, dlatego ważne informacje zawsze warto sprawdzać w innych źródłach. Polecamy do tego na przykład wyszukiwarkę Bing, również opartą o AI, która pod tym względem sprawdza się lepiej niż klasyczne wyszukiwanie w Google.

Treści generowane przez ChatGPT nie zawsze będą też w 100% skuteczne. Jeśli mielibyśmy umieścić AI na ścieżce rozwoju kariery copywritera czy content managera, na tę chwilę zajmowałby stanowisko juniorskie, i to takie świeżo po stażu. Doświadczony specjalista zawsze stworzy lepszy content niż AI – bardziej kreatywny, perswazyjny i dopasowany do strategii marki. Teksty generowane przez ChatGPT każdorazowo powinny zostać również przeredagowane, aby uniknąć ryzyka plagiatu.

No i pamiętaj, żeby w konwersacjach z AI używać miłego tonu. Kto wie, co będzie dalej! 😉


Czy obserwujemy właśnie rewolucję technologiczną na miarę wynalezienia elektryczności? Jeszcze nie możemy stwierdzić tego z całą pewnością, ale wiele wskazuje na to, że scenariusze z książek sci-fi zrealizują się szybciej, niż myślimy. Wykorzystanie ChatGPT w e-commerce to świetny sposób na to, aby przyspieszyć lub zautomatyzować niektóre z procesów – i oszczędzić dzięki temu czas, energię i zasoby.

Jeśli myślisz o wdrożeniu AI w swoim sklepie internetowym, skontaktuj się z nami – podpowiemy, jak ugryźć ten temat od strony technologicznej.

Sprawdź zbiory promptów w języku angielskim:

I koniecznie zajrzyj do naszej bazy (ciągle aktualizowanej!) promptów w języku polskim przydatnych w e-commerce: Ageno_Lista promptów do ChatGPT w języku polskim przydatnych w e-commerce